BRATISLAVA - Hodnota priemerného výkonu krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) bola štandardizovaná na 500 bodov, pričom priemerný výkon slovenských žiakov v tímovom riešení problémov bol 463 bodov, čo je štatisticky významne nižší výkon, ako je priemer krajín OECD. Porovnateľný výkon ako slovenskí žiaci dosiahli žiaci z Izraela, Grécka a Čile.
Nižší výsledok ako Slovensko dosiahli len žiaci z Mexika a Turecka. Ako informovalo tlačové oddelenie ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu, popri testovaní čitateľskej, matematickej, prírodovednej a finančnej gramotnosti v štúdii PISA 2015 sa Slovenská republika zapojila prvýkrát aj do testovania tímového riešenia problémov. Cieľom testovania 15-ročných žiakov v tejto oblasti bolo monitorovať, ako a na akej úrovni dokáže jednotlivec pri riešení konkrétneho problému spolupracovať s členmi tímu.
Testovanie tímového riešenia problémov bolo výlučne elektronické a interaktívne. Testovaný žiak bol súčasťou fiktívneho riešiteľského tímu a spolupracoval s fiktívnymi tímovými partnermi, ktorých odpovede generoval počítač. Žiak musel byť so svojím tímom schopný rozdeliť si úlohy pri riešení zadaného problému, hľadať stratégie a postupy na jeho vyriešenie a napokon aj vyriešiť konkrétne zadané úlohy. Na základe odpovedí boli žiaci podľa výkonov rozdelení do štyroch vedomostných úrovní.
Úroveň 1 znamená, že žiak dokáže dokončiť úlohy s problémom len na nízkej úrovni náročnosti, pričom sa spolieha na návrhy a aktivity, ktoré predložia iní. Na úrovni 2 dokážu žiaci prispieť k tímovému úsiliu pri riešení stredne zložitých problémov. Na úrovni 3 dokážu žiaci vyriešiť úlohy, ktoré si vyžadujú komplexný prístup k riešeniu problémov alebo komplexné požiadavky na tímovú prácu. Žiaci na úrovni 4 si dokážu úspešne poradiť s komplikovanými problémovými úlohami vyžadujúcimi si vysokú úroveň spolupráce.
Najvyšší počet žiakov pod úrovňou 1 v oblasti tímového riešenia problémov je na stredných odborných školách v nematuritných odboroch a na základných školách. Naopak, najviac žiakov, ktorí dosiahli výkon zodpovedajúci najvyšším dvom vedomostným úrovniam je na gymnáziách. Pre Slovensko, rovnako ako aj pre všetky krajiny OECD, platí, že tímovú spoluprácu oceňujú viac chlapci ako dievčatá.
Medzinárodné porovnanie zručností žiakov OECD PISA v oblasti tímového riešenia problémov vychádza z výsledkov 52 zapojených krajín sveta, ktoré sa rozhodli dobrovoľne otestovať, na akej úrovni sú žiaci schopní tímovo riešiť zadané problémy. Celkovo sa do testovania zapojilo 123 412 žiakov sveta. Hlavné meranie bolo na Slovensku v rámci testovania štúdie PISA 20. – 30. apríla 2015 a zapojilo sa doň 292 škôl. Úlohy zamerané na tímové riešenie problémov riešilo na Slovensku spolu 1 856 žiakov.