BRATISLAVA – Momentálne prebieha príprava troch nových, maďarsko-slovenských diaľničných úsekov. Onedlho budeme môcť cestovať z Bratislavy do Košíc cez Budapešť. Na to, aby sa táto vízia stala skutočnosťou, stačí Maďarsku dokončiť už len dva diaľničné úseky.
V septembri naše hlavné mesto navštívil maďarský minister hospodárstva, Magyar Levente, a jeho zástupca, predseda maďarskej vlády, Viktor Orbán. Podľa ich štátneho tajomníka, prípravné práce na troch hlavných maďarsko-slovenských dopravných osiach, prebiehajú podľa plánu a čoskoro môžu začať stavebné práce. Ide o úseky na novom moste cez Dunaj v Komárome, o diaľnicu medzi Rajkou a Győrom a diaľnicou Miskolc-Košice.
Levente informoval média, že Viktor Orbán uzavrel dohodu s Róbertom Ficom, že nový most cez Dunaj v Komárome sa dokončí na prelome rokov 2019 a 2020. V júni 2018 majú byť vybudované základy a začne sa montáž oceľovej nosnej konštrukcie.
Diaľničný usek M15
Na výstavbu diaľnice Bratislava-Košice sme sa opýtali priamo Maďarskej diaľničnej spoločnosti NIF, ktorá sa vyjadrila, že: „Rozšírenie diaľničného úseku M15 M1 Rajka bolo naplánované na rok september 2017. Výstavbu zabezpečuje spoločnosť STRABAG s.r.o a rozpočet sa stanovil na 6,3 milióna eur. Plánované dokončenie výstavby je marec, rok 2020.“
Diaľničný úsek M30
NIF ešte dodala, že: „Diaľničný úsek M30 Miskolc-Košice sa dokončí, vykonajú sa prevádzkové testy a začneme s technickými dodávateľskými postupmi. Táto trať, ktorá je dlhá 1,7 kilometra by mala byť dokončená do konca roka 2017. Úsek M30 Miskolc-Košice je v prípravnej fáze. Očakáva sa, že výstavba sa skončí na jar budúceho roka. Plánovaný termín dokončenia celého projektu je naplánovaný na prvý štvrťrok roku 2022.“
Maďarský minister hospodárstva vidí veľké príležitosti pre rozvoj dopravných spojení medzi oboma krajinami. Medzi Maďarskom a Slovenskom existuje sedem železničných tratí, ktoré nemajú svoju železničnú osobnú dopravu. „Chceme čo najskôr a čo najlepšie riešiť tento problém, napríklad čo najskôr začať iniciovať železničnú osobnú dopravu medzi Győrom a Bratislavou.“ K svojmu tvrdeniu dodal, že obnovenie osobnej železničnej dopravy na týchto siedmych úsekoch by mohlo byť aj riešením malého pohraničného styku, ktoré v súčasnosti nie je v mnohých prípadoch poskytované.