BRATISLAVA - Megainvestícia v ohrození? Brusel vyšetruje dotáciu vlády britsko-indickej automobilke Jaguar Land Rover, ktorá stavia pri Nitre nový závod. Kontrolórom z EÚ sa nepáči vyše sto miliónová dotácia od slovenskej vlády.
Európski kontrolóri, ktorí dozerajú na dotácie skúmajú slovenskú pomoc automobilke Jaguar Land Rover. Zaujíma ich, či 125 miliónová dotácia je v súlade so zákonom. Informuje o tom Financial Times. Európska komisia začala podrobné vyšetrovanie, ktorého cieľom je posúdiť, či plány Slovenskej republiky poskytnúť 125 miliónov eur spoločnosti Jaguar Land Rover na účely investovania do automobilového závodu v Nitre sú v súlade s pravidlami EÚ o regionálnej štátnej pomoci.
Mexiko alebo Slovensko
Slovenská republika tvrdí, že bez uvedenej pomoci by sa táto investícia realizovala mimo Európskej
únie, konkrétne v Mexiku. Je otázne, čo sa stane, ak Komisia uzná nelegálnosť investičnej pomoci.
Komisárka Margrethe Vestagerová povedala, že verejné investície sú dobré na podporu ekonomického rastu v členských krajinách, no musí byť všetko v súlade so zákonom. „Je dobré, ak verejné investície stimulujú hospodársky rast v členských štátoch. Musíme sa však vyhnúť škodlivému súťaženiu medzi členskými štátmi. Komisia dôkladne prešetrí, či plánovaná podpora zo strany Slovenskej republiky je skutočne nevyhnutná na to, aby spoločnosť Jaguar Land Rover umiestnila svoju investíciu v Nitre, či je táto podpora obmedzená na nevyhnutné minimum, či narúša hospodársku súťaž alebo poškodzuje súdržnosť v EÚ.“
V máji 2016 Slovensko notifikovalo Komisiu o svojom zámere poskytnúť tomuto projektu podporu vo výške 125 miliónov eur, ktorá predstavuje maximálnu výšku pomoci, ktorá môže byť na takýto projekt udelená.
Ministerstvo si počká na výsledky vyšetrovania
"Vzhľadom na veľkosť investície a notifikovanej štátnej pomocí v Bruseli je prirodzené, že komisia podrobne investičný proces preskúma. MH SR preto vníma postup EK ako obvyklý a jej rozhodnutie si po doručení preštuduje," zareagoval pre Topky hovorca ministerstva hospodárstva Maroš Stano. Investor do dnešného dňa žiadnu štátnu pomoc nečerpal.
Pravidlá EÚ o štátnej pomoci, konkrétne Usmernenia Komisie o regionálnej štátnej pomoci z roku 2014, členským štátom umožňujú podporovať hospodársky rozvoj a zamestnanosť v menej rozvinutých regiónoch EÚ a podporovať regionálnu súdržnosť na jednotnom trhu.
Na to, aby mohli byť schválené, musia opatrenia spĺňať určité podmienky, aby sa zabezpečilo, že budú mať zamýšľaný pozitívny účinok. Patrí sem aj požiadavka, že podpora musí stimulovať súkromné investície, mala by byť obmedzená na nevyhnutné minimum a nesmie odlákať investície z regiónu v inom členskom štáte, ktorý je rovnako alebo menej hospodársky rozvinutý (tzv. antikohézny účinok).
V tomto štádiu má Komisia pochybnosti o tom, či opatrenie plánovanej pomoci vo výške 125 miliónov eur v Nitre spĺňa všetky kritériá stanovené v usmerneniach o regionálnej pomoci. Komisia má v tomto štádiu predovšetkým pochybnosti o tom, či opatrenie stimuluje súkromné investície. Bude musieť preskúmať aj to, či rozhodnutie spoločnosti Jaguar Land Rover vychádzalo aj z iných úvah, ako je podmienená verejná dotácia vo výške 125 miliónov eur.
Stanovisko splnomocnenca vlády SR pre prípravu a realizáciu strategických parkov Viktora Stromčeka:
Vzhľadom na skutočnosť, že ide o jednu z najväčších investícií na zelenej lúke do priemyslu v celej Európskej únii a v Bruseli notifikovaná štátna pomoc je vzhľadom na veľkosť investície najväčšia za posledných sedem rokov, je prirodzené, že komisia veľmi podrobne celý investičný proces preskúma.
Slovenská republika vždy transparentne informovala o svojom zámere zrealizovať verejný infraštruktúrny projekt, ktorý by bol vhodný pre vytvorenie veľkého priemyselného klastru a vedel by prilákať investície tejto veľkosti.
Skutočnosť, že sa nám túto investíciu podarilo dostať na Slovensko, je úspechom nielen našim, ale celej EÚ.
Sme pripravení preukázať, že sme postupovali v súlade s pravidlami EÚ a sme presvedčení, že EK nebude mať problémy so schválením pomoci pre investíciu, o ktorú sa zaujímali aj krajiny mimo Európy a ktorá posilní globálnu pozíciu EÚ v oblasti automobilového sektoru a zároveň vytvorí tisíce pracovných miest.