BRATISLAVA - Slovenská komora učiteľov je znepokojená tým, ako vláda SR ohrozuje napĺňanie základného ústavného práva detí a mládeže a práva na rovný prístup k vzdelávaniu.
Ako ďalej uvádza vo svojom stanovisku, ktoré poskytol prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman, vyzýva preto vládu SR, aby prijala komplexné, účinné a systémové opatrenia na zastavenie zanedbávania odbornej starostlivosti o deti a mládež v našich školách. V stanovisku sa ďalej píše, že inklúzia v slovenských pomeroch nedosahuje ani zďaleka úroveň vyspelej európskej krajiny.
Komplexný inkluzívny tím, ktorý zahŕňa špeciálneho pedagóga, liečebného pedagóga, školského psychológa, logopéda s podporou asistentov učiteľa a sociálneho pedagóga či terapeuta je na Slovensku len ojedinelým javom. V materských školách slovenský edukačný systém podľa komory učiteľov podporuje inklúziu a nárast odborných zamestnancov najmenej.
"Následne v základných a stredných školách poskytujeme často len najnutnejší servis. Poradenské zariadenia sú financované v závislosti od počtu detí a úkonov, nie od dlhodobej intervencie a terapie. Z našich reálnych skúseností, ktoré potvrdzujú aj výkazy materských, základných, stredných škôl a špeciálnych zariadení, vyplýva, že počet odborníkov na podporu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je nedostatočný, nehovoriac o tom, že podporu odborných zamestnancov a asistentov potrebujú všetky deti, učitelia i rodičia. Zanedbanie takejto starostlivosti o potreby detí na školách vedie k ich zlej uplatniteľnosti na trhu práce a je jednou z príčin nárastu extrémizmu a radikalizmu v spoločnosti," uvádza stanovisko komory učiteľov.
Podľa učiteľov sú zásadné nedostatky najmä v počte miest v materských školách vo viacerých regiónoch, ktoré neumožňujú poskytnúť predškolskú výchovu a vzdelávanie všetkým deťom. Financovanie cez originálne kompetencie zbavuje štát zodpovednosti za inklúziu v materských školách a prenáša ju na zriaďovateľov, ktorí na asistentov a odborných zamestnancov peniaze nemajú alebo nedávajú.
Učitelia ďalej vidia problém aj v tom, že na všetkých typoch škôl i v poradenských zariadeniach je nedostatočný počet školských psychológov, liečebných, sociálnych a špeciálnych pedagógov, logopédov či terapeutov. Prekáža im aj fakt, že počet miest asistentov učiteľa sa v roku 2017 zvýšil iba o 14, čo nepokrýva ani polovicu detí, ktoré to potrebujú na základe odporúčaní poradenských zariadení.
V stanovisku je tiež uvedené, že príprava budúcich pedagogických a odborných zamestnancov na vysokých školách je málo praktická, absolventi nedisponujú kompetenciami nevyhnutnými pre inklúziu, chýbajú špičkoví odborníci z praxe, v praxi chýbajú odborným zamestnancom viaceré kompetencie pre prácu so žiakmi so znevýhodnením a absentuje medzirezortná spolupráca.