PRAHA – Vedci z Matematicko-fyzikálnej fakulty Univerzity Karlovej, Fakulty elektrotechnickej ČVUT a Albertskej univerzity v Kanade dosiahli zásadný úspech na poli umelej inteligencie. Medzinárodný tím vyvinul počítačový program DeepStack, ktorý v decembri 2016 prvýkrát v histórii porazil profesionálnych hráčov v jednej z najpopulárnejších kartových hier na svete - dvojhráčovej no-limit Texas Hold'em Poker. O vedeckom objave píše aj Science, jeden z najprestížnejších vedeckých časopisov.
Program DeepStack vytvoril ďalší historický míľnik - ľudia v populárnych hrách podľahli počítačom. Po backgammone, dáme, šachu a go je teda ďalším v poradí no-limit poker. Oproti predchádzajúcim hrám je tu však jeden zásadný rozdiel. Skutočnosť, že hráč nevidí karty oponenta a oponent nevidí jeho karty, robí problém výrazne zložitejším z teoretického hľadiska. Na druhej strane je však táto neurčitosť informácie v reálnom svete bežná.
ROZHOVOR Slovenka šéfuje známemu Google projektu: Radí ľuďom, ako nájsť úspech cez internet
Matematické modely hier umožňujú popísať situácie z ekonómie, aukcií, sieťovej bezpečnosti, ochrany dôležitých cieľov alebo kontroly cestovného. Práve z tohto dôvodu je nový algoritmus dôležitým prvkom pre aplikáciu teórie hier do praxe a je prelomový vďaka prenosu kľúčových myšlienok používaných v hrách s úplnou informácií tiež do sveta hier s neúplnou informáciu, kde sa ich doteraz nepodarilo použiť.
Algoritmus využíva vlastnú intuíciu
Program umožňuje vypočítať vhodnú stratégiu pre situáciu v pokri až v momente, keď situácia nastane, teda bez nutnosti uvažovať o úplne celej hre dopredu naraz, čo bol doteraz prevládajúci prístup. Táto zásadná zmena princípov riešenia bola umožnená okrem iného rozvojom strojového učenia pomocou hlbokých neurónových sietí. V prípade DeepStack sieť vyhodnocuje jednotlivé pokerové situácie, a ide teda o istú formu intuície, ktorú algoritmus využíva pre správne rozhodnutia.
DeepStack hral proti skupine profesionálnych hráčov pokru v decembri 2016. Tridsať tri hráčov vybraných Medzinárodnou federáciou pokeru pochádzalo zo sedemnástich štátov. Každý hráč mal možnosť hrať 3 000 hier počas štyroch týždňov. DeepStack týchto hráčov v priemere porazil s obrovskou prevahou. Každého z jedenástich hráčov, ktorí dohrali všetkých 3 000 hier, porazil aj individuálne a iba v jednom prípade výhra nebola štatisticky významná. DeepStack je teda prvý počítačový program, ktorý porazil profesionálnych hráčov v dvojhráčovej no-limit Texas Hold'em Poker.
Na výskume spolupracoval aj Slovák
Spoluautormi nového programu sú povedľa vedcov z kanadskej University of Alberta tiež Martin Schmid a Slovák Matej Moravčík z Katedry aplikovanej matematiky Matematicko-fyzikálnej fakulty Univerzity Karlovej a Viliam Lisý z Centra umelej inteligencie na katedre počítačov Fakulty elektrotechnickej ČVUT. Vedúcim výskumu bol prof. Michael Bowling.