KOŠICE – Obrovský problém na východe Slovenska! Most cez Ružín spája tri okresy – Košice okolie, Spišskú Novú Ves a Gelnicu. Od pondelka 12. decembra ho úplne uzavrú pre všetkých, aj peších. Päťdesiatročný most je podľa odborníkov v kritickom stave, hrozí jeho zrútenie a tak je oprava nevyhnutná. Oprava bude trvať minimálne rok a zasiahne do života tisícok ľudí!
Most ma síce dĺžku len 152 metrov, ale je strategicky dôležitý pre obyvateľov blízkych obcí, Košičanov a mnohých ďalších vodičov. Kvôli „pár metrom nad vodou“ budú obchádzky dlhé niekoľko desiatok kilometrov, čo ochromí život v okolí vodnej nádrže Ružín.
Dotkne sa to detí, ktoré chodia do Košíc do školy, ľudí zamestnaných v okolitých mestách, stoviek chatárov a v neposlednom rade i turistov, ktorí práve v zime cez tento most cestovali do lyžiarských stredísk, napr. na Plejsy. Uzávierka pre nákladnú dopravu sa začala už 7. decembra 2016. Uzávierka pre osobnú dopravu do 3,5 tony sa začne od pondelka 12. decembra 2016.
„Most vykazuje viacnásobne prekročené dovolené trvalé deformácie. Priečne trhliny v blízkosti západného záveru mosta sú výsledkom ohybového momentu v tomto mieste, ktorý pôvodný projektant nepredpokladal. V ťahanej spodnej zóne mostovky nie je navrhovaná výstuž či laná, ktoré by mali zachytiť tento nový stav. Pri zisťovaní pevnosti jednotlivých častí mostovky najmenšia pevnosť betónu bola práve v mieste pilierov, kde je najväčšie ohybové zaťaženie. Po 50 rokoch užívania sa zmenšila únosnosť lán. Je predpoklad, že sa budú deformovať. Na mnohých miestach sa zistilo zatekanie, ktoré spôsobuje zhoršovanie kvality mostovky. Pokiaľ by nedošlo k uzavretiu mosta, mohlo by dôjsť k zrúteniu časti, poprípade celého mosta, a v tom prípade by už statická rekonštrukcia mosta nebola možná. Toho času je možný návrh zosilnenia – rekonštrukcia mosta tak, aby most mohol slúžiť ďalších 50 rokov,“ uvádza vo svojej správe autorizovaný stavebný inžinier Jozef Kurimský.
Najvýraznejšie sa dotkne obyvateľov obce Opátka, ktorí stratia možnosť dostať sa do Košíc cez most, Košickú Belú a Jahodnú priamou trasou po ceste II/547. Obchádzková trasa pre obyvateľov Opátky, Veľkého Folkmára, Kojšova, Jakloviec, ďalších obcí a miest v Hnileckej doline, povedie bez obmedzenia cez Margecany – Źipov – Rokycany – Prešov – Košice. S obmedzením pre vozidlá do 3,5 tony cez Margecany – Klenov – Miklušovce – Sedlice – Ľubovec – Ruské Pekľany – Obišovce – Kysak – Košice.
Ďalšie možné obchádzkové trasy sú:
Jaklovce – Gelnica – Prakovce – Mníšek n/Hnilcom – Smolník – Štós – Medzev – Jasov – Košice
Krompachy – Kluknava – Široké – diaľnica D1 – Prešov – Košice
Krompachy – Spišské Vlachy – Spišské Podhradie – diaľnica D1 – Prešov – Košice
Najväčším problémom bude dopravná obsluha obce Opátka
Najväčším problémom bude dopravná obsluha obce Opátka, ktorú je možné dopravne napojiť na Košice len v obci Margecany prestupom na vlak. Zabezpečenie dopravnej obslužnosti bude ihneď operatívne riešené podľa prevádzkových možností dopravcu – spoločnosti eurobus, a.s. Rozsah dopravných služieb, časové polohy jednotlivých spojov a konkrétne riešenia dopravných potrieb cestujúcej verejnosti budú dodatočne posúdené v spolupráci s dopravcom a starostami jednotlivých obcí.
Správa ciest KSK začne okamžite s prácami na odľahčení mosta, preložkami inžinierskych sietí a s vypracovaním štúdie možností rekonštrukcie mosta, vrátane stavebných rozpočtov a odhadu časových horizontov. Na jej základe sa bude môcť začať so spracovaním realizačného projektu. Náklady na rekonštrukciu sa zatiaľ odhadujú na 7 – 8 miliónov eur, doba realizácie minimálne rok.