TRNAVA/PIEŠŤANY – Jeden z veriteľov spoločnosti Letisko Piešťany, a. s., je aj trnavský podnikateľ Vladimír Poór. Cez spoločnosť ŽOS Bezpečnosť, spol. s r. o., požičal letisku asi 50.000 eur.
K zisteniu prišiel dnes počas poslaneckého prieskumu na letisku poslanec Národnej rady (NR) SR Jozef Viskupič (OĽaNO-NOVA). Likvidným majetkom je v tomto prípade podľa neho jeden turboštartér a jeden vyhľadávač kovov a bômb. Keďže ide o nehnuteľný majetok, táto informácia nepodlieha povinnosti zverejnenia.
Nehnuteľným majetkom – pozemkami je založená pôžička právnika Petra Sopka, ktorý je členom dozornej rady spoločnosti a ako súkromná osoba jej požičal spolu 300.000 eur. Prostriedky mali byť použité na krytie miezd zamestnancov. "Zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že nejaká skupina má záujem cez scenár likvidácie letisko sprivatizovať podľa starého HZDS manuálu," konštatoval Viskupič.
Prvá časť kontrolného dňa na konala priamo na Letisku Piešťany, prítomní boli aj zástupcovia mesta – menšinového akcionára a.s. vrátane primátora Miloša Tamajku a tiež tam bol aj člen predstavenstva a.s., pracovník TTSK Juraj Štaffa. Druhá časť sa dnes podvečer konala v sídle TTSK v Trnave. Predseda predstavenstva Letisko Piešťany, predseda TTSK Tibor Mikuš však na úrade prítomný nebol.
Poslanci tak položili len niekoľko otázok zamestnancom úradu, nakoniec sa predseda Výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj Boris Kollár (Sme rodina) rozhodol v takejto situácii prieskum ukončiť. "Aj toto svedčí o postoji T. Mikuša k inštitútu poslaneckého prieskumu," konštatovali poslanci. Okrem Kollára a Viskupiča sa na prieskume zúčastnili aj Miroslav Ivan (SaS), Stanislav Drobný (Ľudová strana Naše Slovensko) a Renáta Kaščáková (SaS).
"Urobíme všetko preto, aby sme toto letisko zachránili," dodal Kollár. Podľa jeho slov je teraz osud letiska v rukách a na zodpovednosti ministra dopravy. Otázka pred mimoriadnym valným zhromaždením (VZ) v utorok 29. novembra, ktoré má rozhodnúť o likvidácii a.s., totiž stojí, či sa ministerstvo – tretí akcionár pridá na stranu TTSK. Vtedy by odkleplo VZ likvidáciu. Alebo na stranu mesta Piešťany, ktoré je proti tomuto postupu.
Pripomenul, že letisko bolo aj prijímateľom dotácie z európskych fondov s udržateľnosťou do roku 2018, ktorú bude potrebné v prípade likvidácie vrátiť. „Vyvstali by tak obrovské straty pre štát, za to budeme brať na zodpovednosť ministra,“ dodal Kollár. Pri stretnutí s ministrom chcú, ako uviedol Ivan, nadhodiť aj otázku vstupu zahraničného kapitálu do piešťanského letiska, a to v kontexte s ohláseným záujmom investorov do nákladnej dopravy.
Viskupič opäť poukázal v prípade letiska na prepojenie s finančnou skupinou Slavia Capital, cez člena predstavenstva letiska Michala Mergu, ktorý sa do funkcie dostal len v lete tohto roka. "Tu, za relatívne malé peniaze, chce niekto sprivatizovať obrovský majetok. Tomu treba zabrániť," skonštatoval Viskupič.
Účtovná hodnota majetku Letisko Piešťany, a. s., je približne 22 miliónov eur, trhová je však, ako dodali poslanci, oveľa vyššia. Dlh 1,8 milióna pozostáva z tretiny za nevyplatené odmeny orgánom a.s., druhá tretina je podlžnosť voči mestu za daň z nehnuteľnosti, ďalej 200.000 dlhuje Prima banke.