BRATISLAVA - Majitelia áut, pripravte sa na veľkú zmenu poplatkov. Platiť by mala začať od februára budúceho roka, keď poslanci schvália navrhovanú novelu zákona z dielne vládneho Smeru. Zmena zrejme všetkých nepoteší, pretože systém poplatkov pri registrácii vozidiel sa radikálne navýši.
Po novom by mali menej platiť vlastníci áut pri prvej registrácii staršieho vozidla dovezeného zo zahraničia, na druhej strane zvýšiť by sa mali sadzby pri najvýkonnejších nových autách.
Pri poplatkoch za registráciu motorových vozidiel ide o majetkovú daň, priznáva minister financií Peter Kažimír. Po novom by mali menej platiť vlastníci automobilov pri prvej registrácii vozidla, zvýšiť by sa však oproti súčasnosti mali sadzby pri ďalších registráciách. Okrem sadzby za výkon motora má totiž pribudnúť aj koeficient podľa veku zapisovaného vozidla, podľa ktorého sa určí aj konečná výška poplatku pri každom ďalšom zápise vozidla do evidencie. Ten bol doteraz spoplatnený jednotne sumou 33 eur, ktorá zostáva minimálnym poplatkom aj podľa nových pravidiel.
Menej ako 33 eur nezaplatíte
V praxi by prijatie tejto legislatívy znamenalo, že čím dlhšie obdobie od prvej registrácie vozidla uplynie, tým menej pri ďalšej registrácii vlastník zaplatí. Menej ako 33 eur to však nebude. Oslobodenia od úhrady poplatkov za zápis, ako aj doteraz platné úľavy napríklad pre zdravotne postihnutých zostávajú v platnosti. Mení sa aj úhrada poplatkov pre predajcov automobilov, ktorí zaplatia registračný poplatok a ak automobil predajú zákazníkovi do jedného roka, tento prevod spoplatnený nebude.
Novinkou bude aj 50-percentné zníženie poplatku za automobily využívajúce ekologické pohonné látky, ako sú CNG, LNG či vodík. Rovnaká polovičná úľava platí aj pre hybridné automobily. Za elektromobily sa už v súčasnosti platí najnižšia sadzba 33 eur. Pribudne však možnosť stanoviť poplatok za zápis vozidla aj na základe znaleckého posudku. Nový sadzobník má nadobudnúť účinnosť od 1. februára 2017.
Návrh poplatkov
Doterajšie poplatky
Vo výsledku zmena znamená, že zvýšené registračné poplatky budú platiť všetky automobily s výkonom vyšším ako 80 kW bez ohľadu na to, či boli alebo neboli registrované na Slovensku aj predtým, narozdiel od súčasného stavu keď zvýšené poplatky platia majitelia iba prvýkrát registrovaných áut. Navýšenie ale nebude natoľko výrazné a čím staršie bude auto, tým menej bude nový majiteľ platiť. Systém teda môže pôsobíť viac fér pretože svojim spôsobom zaťažuje všetky registrácie automobilov bez ohľadu na to, či ide o prvú, druhú tretiu, alebo desiatu.
"Podľa nás bude viac ľudí platiť zvýšené poplatky, i keď v mnohých prípadoch nižšie ako doteraz. Nový systém odbremeňuje tých, ktorí si chcú kúpiť v zahraničí ojazdené auto. Pridáva tým, ktorí si chcú ojazdené auto kúpiť na Slovensku a tiež tým, ktorí zvažujú kúpu nového auta s vyšším výkonom. Naopak tí, ktorí majú záujem o bežnejšie automobily ušetria pri prvej registrácii v porovnaní so súčasným stavom," hovorí redaktor odborného magazínu Pod kapotou Ján Hargaš.
Prečítajte si aj:
Chystá sa totálna zmena v registračných poplatkoch áut! Toto vám vyrazí dych!
Ministerstvo financií je spokojné
Ročne sa v Slovenskej republike zapíše do evidencie vozidiel približne 135 000 nových vozidiel kategórií L, M1, N1, vrátane vozidiel dovezených zo zahraničia, pričom ďalších registrácii tuzemských vozidiel kategórií L, M1, N1 je ročne zaznamenaných približne 280 000. Celkový výber registračného poplatku pri prvej registrácii predstavuje ročne 36,6 mil. eur a pri ďalšej registrácii 9,2 mil. eur, spolu teda takmer 47 mil. eur.
Ministerstvo financií tvrdí, že väčšina nových držiteľov z prvej skupiny (prvá registrácia) bude po zmene poplatkov benefitovať, pretože sadzby poplatku sa im znížia. Menšia časť z druhej skupiny (tuzemské vozidlá) bude pri evidencii vozidla platiť vyšší poplatok. Svoje tvrdenia podporuje tabuľkou:
Celkovo tak bude po novom približne 300 kombinácii výšky registračných poplatkov. Ich výšku budú vyratúvať úradníci na základe technickej dokumentácie auta a podľa ministerstva to štátnu správu nijako nezaťaží.
"Priznávam, toto je typ majetkovej dane, ktorý má isté zelené časti presadené hlasom ministra životného prostredia," povedal v októbri Kažimír v pléne Národnej rady SR. Prísna ekologická daň, ktorá by finančne znevýhodňovala registrácie vozidiel s vyššími emisiami, by totiž podľa neho mohla poškodiť ľudí v zaostalejších častiach Slovenska, kde sa často na neekologickejších vozidlách jazdí. Otázkou tak podľa neho zostáva, ktorá z vlád bude mať odvahu na zavedenie prísnej ekologickej dane, ktorá naozaj zmení správanie spotrebiteľov.