BRATISLAVA - Požiar autobusu Solaris na bratislavskej linke č. 70 šokoval všetkých cestujúcich. Na obhorené vozidlo sa včera prišli pozrieť aj samotní zástupcovia poľského výrobcu.
Tí podozrievajú z pochybenia slovenský servis. Bratislavský dopravný podnik trvá na tom, že nepochybil. Pasažierov však zaujíma jediné: Vozíme sa do práce v bezpečných autobusoch či v pojazdných rakvách?
V Solarise, z ktorého začali v sobotu šľahať plamene, sa viezlo asi tridsať ľudí. Aj keď škoda sa odhaduje asi na 6 miliónov korún, pri požiari nebol nikto zranený. Obhorené vozidlo si prišli včera pozrieť aj zástupcovia poľského výrobcu. „Umožnili sme im obzrieť si autobus, no zakázali sme im manipulovať s vozidlom. Chceme objaviť príčinu požiaru a zistiť, či sú tieto autobusy naozaj bezpečné,“ povedal predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava Branislav Zahradník. Od soboty sa tak pred jazdou každého Solarisu vykonáva špeciálna kontrola.
Dopravný podnik už poľského výrobcu oslovil a požiadal o mimoriadnu kontrolu zvyšných 21 vozidiel. Všetky totiž pochádzajú z jednej výrobnej série. Solarisy jazdia vo viacerých európskych metropolách, na Slovensku v Bratislave a Košiciach. Vedenie dopravných podnikov si pritom často zakladá na ich skvelej cene. Predstavitelia bratislavskej MHD kupovali jeden Solaris za 9,2 milióna korún.
„Najlacnejšie riešenie nemusí vždy znamenať aj najlepšie,“ priznal Zahradník. Spoločnosť Solaris zatiaľ uvažuje o chybe servisu v bratislavskej vozovni. „Je skoro hovoriť o príčine požiaru. Nevylučujeme však chybu slovenského servisu. Solarisy typu Urbino premávajú spoľahlivo v osemnástich krajinách sveta a o ich kvalite preto niet pochýb,“ argumentoval hovorca Solarisu Mateucz Figaszewski. Vedenie bratislavského dopravného podniku sa bráni a tvrdí, že autobus mal riadny servis. Vodič vozidlo kontroloval deň pred požiarom a neuviedol žiadne nedostatky. Podľa nich nechybil človek, ale technika. Príčinou požiaru mohlo byť aj zablokovanie prívodu plynu z nádrže do motora.
Košice: Bola to chyba v štartéri
KOŠICE - V Košiciach vlani horeli až dva autobusy značky Solaris. Oba sa vznietili počas jazdy a požiar vznikol v motorovej časti vozidla. Autobusy stáli košický dopravný podnik zhruba 10 miliónov Sk. V Košiciach jazdia tri rôzne verzie značky Solaris Urbino. Najviac ich je z kategórie Solaris 15 - a to 35. Práve do tejto kategórie patrili aj dva horiace autobusy, ktoré po požiari opravil výrobca. Na rozdiel od Bratislavy v Košiciach horeli vozidlá s naftovým motorom. Oba spomenuté autobusy DPMK kúpil v roku 2002 a boli v rámci jednej dodávky. Podľa expertov bola chyba v štartéri. Po svete takýchto vozidiel jazdí zhruba 600.
21. 3.
2006 V prvom prípade bolo vo vozidle približne 15 cestujúcich. Dym si všimol vodič autobusu, ktorý ihneď otvoril dvere. Vyčíslená škoda bola milión korún. |
|
7. 7.
2006 Miliónová škoda bola vyčíslená aj pri druhom požiari pred centrom Cassovia. V autobuse boli 2 cestujúci a vodič, ktorý si všimol plamene šľahajúce z motora. |