BRATISLAVA - Širokého Váhostavu sa darí. Získal ďalšiu zákazku za 3 a pol milióna eur. Firma bude stavať prístupovú komunikáciu k novému mostu, ktorý by mal spojiť Komárno a Komárom. Spomedzi desiatich firiem, ktoré sa do tendra prihlásili, vyhral Váhostav z jediného dôvodu.
Výstavbu prístupovej komunikácie k plánovanému novému cestnému mostu cez Dunaj medzi Komárnom a maďarským Komáromom zabezpečí Váhostav. Firma patriaca kontroverznému podnikateľovi Jurajovi Širokému už aj podpísala zmluvu so Slovenskou správou ciest. Váhostav za túto zákazku dostane presne 3 503 820 eur.
Víťaz s najnižšou cenou
Podľa zmluvy má na zhotovenie ciest 32 mesiacov, teda takmer 3 roky. Na vypracovaní prístupovej komunikácie sa budú podieľať aj dodávatelia. Tí zinkasujú približne 10 percent z hore uvedenej sumy. Širokého Váhostav predložil totiž najnižšiu cenu spomedzi desiatich uchádzačov, a to vo výške 2,92 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (3,5 mil. eur vrátane dane).
Ponuky ďalších uchádzačov boli v rozsahu od 2,93 mil. eur bez dane po e-aukcii (Alpine Slovakia, spol. s r. o.) do 3,56 mil. eur (skupina Cesty Nitra, a. s., Inžinierske stavby, a. s.). Dĺžka prístupovej komunikácie na ceste prvej triedy I/64 A bude 630 metrov. V rámci stavby sa budú riešiť aj stavebná úprava existujúcej cesty I/63, okružná križovatka, chodníky, lávka pre cyklistov, chodcov, verejné osvetlenie komunikácie, chodníkov a cyklistov.
Kauza Váhostav
Kauza Váhostav otriasala Slovenskom dlhé týždne pred rokom a pol. Stavebnícky gigant, ktorý ovláda Juraj Široký, má finančné problémy a veľké dlhy voči malým živnostníkom. Navyše, za firmou stoja nejasní vlastníci. Transparency International Slovensko odhalilo, že za Váhostavom stoja schránkové firmy.
Prvé obete kauzy?
Vyšetrovateľ Národnej kriminálnej agentúry Prezídia Policajného zboru (NAKA) dnes vzniesol obvinenie trom členom manažmentu akciovej spoločnosti Váhostav. Obvinenie bolo vznesené pre podozrenie zo spáchania trestného činu zvýhodňovania veriteľa. „Svojím konaním mohli spôsobiť škodu najmenej vo výške takmer sedem miliónov eur,“ doplnilo policajné prezídium.
Koncom júna tohto roka začal Váhostav splácať veriteľom prvé splátky pohľadávok. Všetkým veriteľom zaplatila takmer 5 mil. eur. Z celkovej sumy dostali všetci nezabezpečení nepodmienení nepodriadení veritelia podľa schváleného reštrukturalizačného plánu 3,5 mil. eur.
Peniaze z Európskej únie
Slovenská správa ciest vyhlásila výzvu na predkladanie ponúk na výstavbu prístupovej komunikácie k mostu cez Dunaj v apríli tohto roka. Predpokladaná cena stavebných prác bola takmer 4 mil. eur bez dane (4,8 mil. eur vrátane dane). Cestári plánujú výstavbu prístupovej komunikácie k budúcemu mostu financovať s využitím peňazí Európskej únie v rámci nového Nástroja na prepájanie Európy (CEF).
Nový most medzi Komárnom a Komáromom
Európska komisia schválila na stavbu nového cezhraničného cestného mosta cez Dunaj medzi Komárnom a Komáromom vyše 100 mil. eur. Táto výstavba bude patriť k jednej z najväčších investícií v posledných rokoch. Výstavba mosta by mala trvať dva roky. Celkový odhadovaný rozpočet tohto projektu je vyše 117 mil. eur, Slovensko získa z EÚ na projekt viac ako 47,6 mil. eur a Maďarsko vyše 52,5 mil. eur. Navrhovaná verzia je asymetrický most s jedným pylónom a závesnými káblami.
Cez most povedie hlavná cesta s dvoma jazdnými pruhmi. Na prítokovej strane vozovky bude obojsmerný chodník pre chodcov o šírke 1,8 metra a na druhej strane (odtokovej) je plánovaná cyklotrasa o šírke 2,5 metra. Stavebný projekt mosta a príjazdových ciest na oboch stranách hranice je rozdelený na časti, ktoré majú postaviť maďarská a slovenská strana.