BRATISLAVA - Slovensku hrozí štrajk! Školáci ešte len zasadli do lavíc a už hrozí, že ich vyučovanie bude prerušené. Nespokojní učitelia zase plánujú upozorniť na svoju situáciu a tvrdia, že vláda ich nepočúva. Až 15 tisíc zamestnancov školstva za požiadavky už štrajkovalo začiatkom tohto roka. Nespokojní učitelia chystajú pokračovanie. Už čoskoro.
Štrajkový výbor ISU, zložený z predstaviteľov regionálnych učiteľských iniciatív, je pripravený od 13. septembra 2016 prejsť zo štrajkovej pohotovosti do novej formy štrajku. "Už včera bolo neskoro, ten tlak je na mieste," povedal líder ISU Vladimír Crmoman dnes na tlačovke.
Nová forma stupňovaného štrajku
"Prerušený štrajk obnovujeme v novej forme stupňovaného štrajku," tvrdia iniciátori. Začíname čiastočným, krátkodobým prerušením práce, ktoré sa bude v určitých intervaloch postupne predlžovať.
Štrajk sa začne v utorok (13. 9.) hodinovým prerušením práce. Školy sa otvoria až na druhú vyučovaciu hodinu. V stredu (21. 9.) stupňovaný štrajk pokračuje dvojhodinovým prerušením práce, vo štvrtok (29. 9.) to bude trojhodinový štrajk; v piatok (7. 10.) štrajkujú štyri hodiny.
Ak vláda nebude konať, bude neobmedzený štrajk
"Týmto dňom však štrajk nekončí – ak bude vláda naďalej ignorovať požiadavky štrajkujúcich, povedie to k zvyšovaniu intenzity a rozsahu štrajku, ktorý môže kedykoľvek vyvrcholiť úplným a neobmedzeným štrajkom," upozorňujú učitelia.
K vyhláseniu pripojili aj dva grafy, na ktorých poukázali na nízke platy.
Ide o porovnanie ročného platu (vrátane zvýšenia v súvislosti s dĺžkou praxe).
"Presadzujeme požiadavky, za ktoré štrajkovalo začiatkom tohto roka viac ako 15 000 zamestnancov školstva a obhajujeme tak záujmy nielen učiteľov na ZŠ, SŠ a ZUŠ, ale aj učiteliek v MŠ a vychovávateliek v ŠKD ako aj všetkých odborných zamestnancov a majstrov odborného výcviku," tvrdí Iniciatíva slovenských učiteľov. Na svojom webe už spustili aj registráciu.
Ide o porovnanie ročného platu (vrátane zvýšenia v súvislosti s dĺžkou praxe). V prehľade chýbajú Bulharsko a Litva, štúdia neuvádza maximálny tarifný plat v oboch krajinách.
"Tieto požiadavky navyše korešpondujú s Deklaráciou OZ PšaV a partnerských reprezentácií pôsobiacich v školstve z februára tohto roku, ktorú podporilo viac ako 30 organizácií a iniciatív. Požiadavky predstavujú základ, bez ktorého nie je možné riešiť nahromadené problémy v rezorte školstva," píšu vo vyhlásení. Doterajšie kroky vlády a ich časový rozvrh považujú za úplne nedostatočné z hľadiska systémových zmien.
Čo chcú učitelia?
TRI kľúčové požiadavky (Prevzaté od ISU)
1. Naďalej trváme na zvýšení platov pedagogických a odborných zamestnancov v roku 2016 o 140 eur a v roku 2017 o 90 eur. Súčasné tempo zvyšovania platov ako aj plánované zvyšovanie platov v zmysle Programového vyhlásenia vlády považujeme za nedostatočné na zatraktívnenie učiteľského povolania v zmysle odporúčaní Európskej komisie, OECD, ako aj všetkých domácich školských organizácií a iniciatív.
Domnievame sa, že súčasný systém ohodnotenia práce pedagógov nezodpovedá ekonomickým možnostiam našej krajiny, čo jednoznačne potvrdzuje pomer platov pedagógov k HDP na obyvateľa. V tomto ukazovateli zaostávame nielen za okolitými krajinami z V4 ale aj za väčšinou východoeurópskych krajín.
2. V záujme zabezpečenia ústavného práva rovnakého prístupu ku kvalitnému vzdelaniu pre všetky deti, žiadame navýšiť rozpočty MŠVVaŠ SR a MV SR celkovo o 400 miliónov eur s cieľom vyrovnať existujúce rozdiely vo vybavenosti škôl. Táto požiadavka je v úplnom súlade s odporúčaniami OECD a EK a tiež s požiadavkou Deklarácie OZPŠaV a partnerských reprezentácií zvýšiť podiel HDP do školstva počas volebného obdobia najmenej o 0,5% každoročne.
Vláda nerieši pretrvávajúce výrazné nerovnosti medzi školami v úrovni laboratórií, telocviční a iných špecializovaných učební, a nerieši ani problémy s umiestnením cca 10 000 detí do materských škôl. Štát nezabezpečil dostatočné materiálno-technické ani personálne podmienky pre integráciu detí so špeciálnymi potrebami.
3. Nutným predpokladom vzdelaného žiaka je vzdelaný učiteľ a nutným predpokladom vzdelaného učiteľa je kvalitné kontinuálne vzdelávanie. Vzhľadom na neuspokojivý stav systému kontinuálneho vzdelávania učiteľov sme formulovali požiadavku komplexného prehodnotenia tohto systému a zároveň sme požadovali konkrétne kroky, ktoré sa dajú bez väčších problémov zrealizovať prakticky okamžite. Napriek tomu sa už viac ako rok v tejto veci nič neurobilo. Vláda hazarduje s kvalitou vzdelávania učiteľov a svojou nečinnosťou umocňuje pocit, že celý kreditový systém slúžil najmä na prelievanie peňazí z eurofondov do rôznych štátnych a súkromných inštitúcií.
Koľko učiteľov sa zapojí do štrajku?
Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) zatiaľ nevie, s akou podporou učiteľov má rátať pri vstupe do stupňovaného štrajku, ktorého štart avizuje na 13. septembra. Podľa zástupcu iniciatívy Vladimíra Crmomana, momentálne nie je možné technicky vyhodnotiť túto podporu, no registrácia do štrajku je už spustená. "Pri všetkých akciách sme vždy riskovali. My štrajk nechceme, no sme pripravení doň vstúpiť. Dúfame, že vláda nás prestane ignorovať," povedal na dnešnom brífingu v Bratislave Crmoman.
Branislav Kočan z ISU očakáva, že v prípade štrajku sa bude podpora učiteľov postupne zvyšovať. Ako tvrdí, stupňovaný štrajk 13. septembra bude výstražný a nie je cieľom priveľmi narušiť vyučovací proces. "Každý hlas, ktorý sa ozve za nápravu nesprávnych pomerov, je správny. My sme dosiahli úspech už len v tom, že sa rozprúdila debata o situácii v školstve. Ak nebudeme robiť nič, rovnako nič sa nezmení," vysvetlil Kočan.
Nenechám zaspať sľub vlády, že školstvo bude prioritou
Prezident SR Andrej Kiska chce naďalej sledovať aktivity vlády v oblasti školstva a podľa vlastných slov nenechá zaspať sľub vládneho kabinetu, že školstvo bude prioritou. Uviedol to dnes po približne polhodinovom rokovaní s ministrom školstva Petrom Plavčanom (nom. SNS) v Prezidentskom paláci.
"Ako prezident budem pokračovať vo svojej aktivite za lepšie školstvo a nenechám zaspať sľub vlády, že školstvo bude skutočnou prioritou," uviedol Kiska. Hlava štátu opätovne zdôraznila, že školstvo musí byť prioritou pre súčasnú vládu a treba vrátiť rešpekt a úctu ku vzdelaniu aj k učiteľskému povolaniu.
Kiska dodal, že priorita, to neznamená iba peniaze, ale aj kompetencie a konkrétne výsledky. "My všetci očakávame od tejto vlády, že predloží konkrétne, čo chce počas svojho vládnutia skutočne presadiť. Čo tie konkrétne ciele budú, aby sme sa mohli všetci spoločne pozerať na to, či sa táto priorita školstvo skutočne ako priorita presadzuje,“ doplnil prezident.