BRATISLAVA – Výsledky celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka priniesli regionálne rozdiely. Vyhodnotenie prinieslo nemilé prekvapenie o nedostatkoch vedomostí našich detí. Ako sa bude v budúcnosti riešiť tento rozvíjajúci sa problém?
Viac ako 38,300 žiakov posledného ročníka základných škôl sa zúčastnilo na každoročnom preskúšaní prostredníctvom tzv. monitoringu. Iba 1286 žiakov základných škôl dosiahlo úspešnosť v testovaní vyššiu ako 90%. Je viac ako odstrašujúce, že až v 26 okresoch Slovenska žiaci dosiahli konkrétne v testovaní z matematiky úspešnosť pod hranicou národného priemeru, pričom 11 z nich sa považuje za najmenej rozvinuté okresy Slovenska. Na základe výsledkov testovania ministerstvo školstva potvrdilo vzťah medzi socioekonomickou situáciou v regiónoch a úrovňou vedomostí žiakov.
Národný ústav certifikovaného merania vzdelávania aktuálne pripravuje v týchto regiónoch zakomponovať do vyučovania už od prvého stupňa základných škôl podporné aktivity venované žiakom, aby sa skvalitnili ich výsledky a zručnosti tak v čitateľskej ako aj v matematickej gramotnosti.
Najhoršie a najlepšie školy z matematiky
Najúspešnejšími žiakmi pri testovaní z matematiky sa stali žiaci z okresu Bratislava I (64,6%), najmenej úspešnými sú žiaci z okresu Rožňava (35,5%).
Okresy, ktorých výsledky sú lepšie ako národný priemer:
Bratislava I
Košice I
Bratislava IV
Okresy, ktorých výsledky sú horšie ako národný priemer:
Rožňava
Veľký Krtíš
Rimavská Sobota
Gelnica
Poltár
Krupina
Trebišov
Revúca
Brezno
Sabinov
Najhoršie a najlepšie školy zo slovenského jazyka
Najúspešnejšími žiakmi pri testovaní zo slovenského jazyka a literatúry sa stali žiaci z okresu Bratislava I (70,1%), najmenej úspešnými sú žiaci z okresu Rožňava (50,7%)
Okresy, ktorých výsledky sú lepšie ako národný priemer:
Bratislava I
Košice I
Trenčín
Trnava
Bratislava IV
Okresy, ktorých výsledky sú horšie ako národný priemer:
Rožňava
Gelnica
Veľký Krtíš
Poltár
Rimavská Sobota
Sabinov
Kežmarok
Trebišov
Revúca
Brezno
Aj v tohtoročnom testovaní deviatakov bolo možné si vybrať elektronickú formu testovania. Práve žiaci, ktorý si vybrali túto formu vypĺňania testu, boli v porovnaní s ostatnými podľa dosiahnutých výsledkov úspešnejší.