Utorok5. november 2024, meniny má Imrich, zajtra Renáta

Znovuotvorenie legendy: Veľké porovnanie po 70 rokoch, FOTO Mosta Červenej armády vtedy a teraz

Slávnostné otvorenie Mostu Červenej armády zo 4. februára 1946 Zobraziť galériu (10)
Slávnostné otvorenie Mostu Červenej armády zo 4. februára 1946 (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA - Bratislava sa dnes po dvoch rokoch dočkala slávnostného otvorenia Starého mosta a ani my sme pri tom, samozrejme, nechýbali. Výsledkom je nový most a historický návrat električky po 54 rokoch do Petržalky. Prečítajte si, čím všetkým si legendárny bratislavský most od 19. storočia prešiel a pozrite sa, ako vyzeral kedysi a ako vyzerá teraz.

Starý most sa dnes po dvoch rokoch náročnej prestavby dočkal svojho otvorenia. Oficiálne prístupný pre verejnosť však bude celý projekt nosného systému až po kolaudácii. Pôvodný Starý most uzavreli 2. decembra 2013, keď na oceľovej konštrukcii symbolicky odkrútili aj prvé tri matice. Potom sa mohla začať rekonštrukcia.

V čele sprievodu kráčal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal
Zobraziť galériu (10)
V čele sprievodu kráčal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal  (Zdroj: Jan Zemiar)

Znovuotvorenie legendy: Veľké porovnanie
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Znovuotvorenie legendy: Veľké porovnanie
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Znovuotvorenie legendy: Veľké porovnanie
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Znovuotvorenie legendy: Veľké porovnanie
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

História Starého mosta

Starý most sa pôvodne volal Most Františka Jozefa a slávnostne ho otvorili 1. januára 1891. Po prvej svetovej vojne zmenil názov na Štefánikov most, po druhej svetovej vojne zase na Most Červenej armády (na historických fotografiách), ktorý v Bratislave slávnostne otvorili 4. februára 1946. Názov Starý most nesie od roku 1990.

VIDEO Budovanie symbolu socializmu si vyžiadalo svoju daň: Takto sme stavali Most SNP

Znovuotvorenie legendy: Veľké porovnanie
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: TASR)

Znovuotvorenie legendy: Veľké porovnanie
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: TASR)

V Bratislave bol ešte do polovice 19. storočia len drevený most cez Dunaj, ktorý nevyhovoval vtedajším podmienkam, preto sa rýchlo dospelo k presvedčeniu vybudovať silný, oceľovo-betónový most. Od myšlienky nebolo ďaleko k realizácii a po vzniku komisie v roku 1878, ktorá mala za úlohu usmerňovať výstavbu mosta, ho 1. januára 1891 dostavali.

FOTOREPORTÁŽ Lesk a bieda mostu Apollo: Tvrdé drogy pár metrov od veľkolepej budovy J&T!

Znovuotvorenie legendy: Veľké porovnanie
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: TASR)

Znovuotvorenie legendy: Veľké porovnanie
Zobraziť galériu (10)
 (Zdroj: TASR)

Nemecká armáda ho vyhodila do vzduchu

Most postavený na základe projektu švajčiarskeho inžiniera Franza S. Cathryho bol dlhý 460 metrov a mal tri kamenné piliere. Mal tri pásy, a to pre železničnú dopravu, cestnú prepravu a pre peších. Most nemecká armáda vyhodila do vzduchu v závere druhej svetovej vojny - 3. apríla 1945. Vojaci Červenej armády potom používali pontónový most a neskôr drevený, ktorý sa nachádzal pri dnešnom hoteli Devín. Na mieste pôvodného mosta vybudovali vojaci Červenej armády za päť mesiacov a sedemnásť dní železný most a dali ho do prevádzky 3. februára 1946. Odvtedy slúžil napriek rôznym oprávam a kompletnej generálnej úprave temer až dodnes, pričom podľa pôvodných zámerov mal byť iba provizórny a jeho funkčnosť mala trvať desať rokov. Niesol názov Most Červenej armády. Pri jeho stavbe Sovieti použili piliere pôvodného, do vzduchu vyhodeného mosta. Na stavbe pracovalo 600 sovietskych vojakov a 450 nemeckých zajatcov.

Pamätné okamihy Starého mosta

Medzi obyvateľmi hlavného mesta Slovenska sa však zaužíval názov Starý most, ktorý sa v súčasnosti používa aj oficiálne. Starý most je dlhý 460 m. Väčšia havária v súvislosti so Starým mostom sa stala 9. mája 2001. Maďarský tlačený remorkér Vác pri ňom havaroval v skorých ranných hodinách. V dôsledku nehody bol na tomto moste uzavretý poprúdny otvor, pričom plavbu v oboch smeroch organizoval prístavný kapitanát cez protiprúdny otvor. Lodná doprava bola sťažená, keďže lode v oboch smeroch premávali len cez jeden plavebný otvor. Most nebol výraznejšie poškodený a automobilová doprava na ňom nebola zastavená. Posledná väčšia nehoda postihla Starý most 28. marca 2002. Člny tlačené rakúskym remorkérom Grafenstein poškodili jeho dva piliere. Na nejaký čas z dôvodu zisťovania, či bola narušená jeho statika a opráv spôsobených nehodou, most uzatvorili. Bratislavský Starý most 2. decembra 2013 uzavreli pre verejnosť a na oceľovej konštrukcii symbolicky odkrútili aj prvé tri matice. Čas životnosti Starého mosta sa totiž naplnil a začala sa jeho rekonštrukcia.

Viac o téme: BratislavaStarý mostMost Červenej armády
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu