BRATISLAVA - Za obchvat Bratislavy sme mali zaplatiť viac ako štyri miliardy eur, nakoniec to bude zrejme o polovicu menej. Aj keď sa laikovi môže zdať, že to je dobrá správa, nemusí to tak skutočne byť. Ako je vlastne možné, že toľko diskutovaný projekt bude lacnejší, ako si všetci mysleli?
Najnižšiu cenu za koncesiu pre obchvat Bratislavy na D4 a R7 z hlavného mesta po Holice cez PPP projekt predložilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Navrhlo čistú súčasnú hodnotu projektu 997,53 mil. eur a ročnú splátku 56,72 mil. eur.
Štát by za tridsať rokov koncesie, vrátane vplyvov inflácie a úrokových sadzieb, mal uhradiť minimálne 1,7 mld. eur. Je to podstatne menej oproti pôvodným očakávaniam. Predpokladaná celková cena koncesie bola 4,53 mld. eur, ročná splátka sa predpokladala od 135 mil. eur do 151 mil. eur. Podstatne nižšie ceny prekvapili Inštitút pre dopravu a hospodárstvo. „Cenové ponuky sa zdajú byť výhodné. To, či je tam všetko zarátané, alebo nie je zarátané, na to si musíme počkať na analýzu ministerstva dopravy,“ povedal riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký.
Najnižšiu cenu za obchvat Bratislavy núka konzorcium vedené firmou Cintra
K nižšej cene podľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) prispelo niekoľko faktorov, a to napríklad nižšie úroky, čiže výrazne lepšia cena financovania na trhu. Štát aj koncesionár, čiže uchádzač, s ktorým sa podpíše zmluva, si budú môcť v terajších podmienkach požičať peniaze na projekt diaľničného obchvatu podstatne lacnejšie, ako sa pôvodne predpokladalo.
Ďalším faktorom je zľavenie z pôvodných parametrov. „V podstate osekali všetko, čo sa dalo. Šírka celej diaľnice D4 sa zúžila o meter (zúžením stredového deliaceho pásu). Navyše cca 25 km šesťpruhov na D4 aj R7 nahradili štvorpruhy. Návrhové rýchlosti všetkých úsekov sa znížili. To všetko umožní zlacniť stavebné riešenie obchvatu aj rýchlostnej cesty,“ píšu Peter Goliaš, riaditeľ INEKO spoločne s Marianom Jánošom z Nadácie Zastavme korupciu a analytik Jánom Kovalčíkom.
Obchvat Bratislavy je predražený o miliardu: Dôkazom sú zmanipulované podklady, tvrdí INEKO
Cenu ovplyvnil aj nový dopravný model, v ktorom sa predpokladá zníženie dopravnej zaťaženosti, teda menší počet áut na cestách. V tomto bode sú však viacerí odborníci, ako aj laická verejnosť, skeptickí. Aktuálny trend totiž ukazuje opak, a to nárast počtu vozidiel v oblastiach, ktoré výstavba ciest D4 a R7 zasiahne.
Aj preto sa INEKO obáva, či aj keď bude projekt lacnejší, nemusí byť dobrým riešením pre Slovensko: „Po zohľadnení zmien v projekte a lepšej situácie na finančnom trhu dostalo ministerstvo ponuky, z ktorých je zrejmé, že uchádzači museli ísť so stavebnými nákladmi i cenou financovania oveľa nižšie, ako ministerstvo a jeho poradcovia predpokladali. Kľúčové teraz bude porovnanie, či je pre štát lacnejšie stavať obchvat samostatne alebo s víťazom PPP tendra.“