BRATISLAVA - Rozhodnutie vlády SR obstarať diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 pri Bratislave ako PPP projekt vychádzalo zo zmanipulovaných podkladov. Ministerstvo dopravy si najprv obstaralo poradcu s konfliktom záujmov a potom spolu s ním skreslilo vstupné údaje do kľúčového testu výhodnosti. Oficiálne prezentovanú hodnotu za peniaze preferovaného PPP projektu „vylepšili“ o vyše 800 miliónov eur. Vyplýva to z analýzy, ktorú dnes zverejnil inštitút INEKO.
Veľké očakávania, spájané s projektom diaľničného obchvatu Bratislavy a rýchlostnej cesty v smere na Dunajskú Stredu, sa pravdepodobne nenaplnia. Kým prvé úseky R7 z Bratislavy po Šamorín môžu byť výrazným prínosom, pri D4 hrozí, že doprave v hlavnom meste pomôže len málo. Hoci mierne odľahčí diaľnicu D1, jej kritické úseky (najmä Prístavný most) zostanú preťažené. Hrozí, že dopravné zápchy nezmiznú, iba sa presunú zo vstupov dovnútra mesta.
Viacero ťažiskových komunikácií v meste je už teraz na hranici svojej kapacity. Vzostup individuálnej dopravy podporenej novou diaľnicou môže spôsobiť ďalšie zhoršenie. Žiaľ, ministerstvo neposúdilo iné možnosti riešenia ako diaľnicu. Neoverilo, či sa väčšie odľahčenie ciest nedá lacnejšie a skôr dosiahnuť inými opatreniami, najmä komplexným zatraktívnením verejnej dopravy. Naopak, vo vládnom materiáli neuviedlo, že aj po realizácii PPP projektu za miliardy eur problémy ostanú a vyžiadajú si ďalšie náročné investície. Tie budú musieť rešpektovať zásady udržateľného rozvoja mobility a nateraz chýbajúci multimodálny prístup.
Ministerstvo dopravy včas nezabezpečilo prieskumy dopravných vzťahov a dopravný model, ktorý by ukázal, nakoľko dokáže diaľnica D4 odľahčiť najviac preťažené úseky diaľnice D1 v hlavnom meste. Po realizácii takýchto prieskumov nepočkalo na ich vyhodnotenie a spustilo obstarávanie koncesionára bez overenia vplyvu obchvatu na prerozdelenie dopravy medzi diaľnice D1 a D4.
V procese prípravy a obstarávania PPP projektu D4/R7 sa vedenie ministerstva dopravy dopustilo a stálej dopúšťa aj ďalších pochybení, o ktorých podrobne informuje dnes zverejnená analýza. K najvážnejším patrí skresľovanie vstupných údajov do povinného testu výhodnosti variantov obstarania úsekov D4 a R7, ktorým ministerstvo zmenilo (otočilo) jeho výsledok v prospech PPP. Práve takto vyfabulovaný výsledok pritom ministerstvo i vláda SR používajú na obhajovanie preferovaného PPP riešenia.
Opravou chýb a skreslení vo výpočte INEKO zistilo, že PPP variant v porovnaní s tradičným obstarávaním nie je výhodnejší o vyše 300 mil. eur, ale naopak nevýhodnejší o vyše 500 mil. eur, a to aj po zohľadnení všetkých sociálno-ekonomických prínosov zo skoršej realizácie v prípade PPP.
Keďže ekonomický rast a stúpajúci výber daní viedol tento rok k opakovanému zvyšovaniu očakávaných príjmov štátu spolu o vyše 1,9 miliardy eur (za tri roky), je zjavné, že vláda by mohla a mala hľadať zdroje na financovanie úsekov R7 a D4 zo štátneho rozpočtu už v najbližších rokoch. Ak sa porovnajú celkové náklady na realizáciu navrhovaných úsekov D4 a R7 v rovnakom harmonograme ako v prípade PPP, avšak formou verejnej zákazky, predstavuje rozdiel enormných bezmála 1,4 miliardy eur. Vyjadruje predraženie, ktoré Slovensko (súčasní i budúci daňovníci) zaplatí za dočasné nezapočítanie nákladov na realizáciu projektu do deficitu verejných financií a štátneho dlhu.
Z nateraz dostupných informácií sa teda variant PPP pre projekt D4/R7 javí ako výrazne predražený a pre Slovensko veľmi nevýhodný. Preto INEKO vyzýva ministerstvo dopravy a vládu SR nepokračovať v jeho obstarávaní až do riadneho a neskresleného posúdenia prínosov a nákladov, ako aj možností financovania úsekov D4 a R7 zo štátneho rozpočtu či z tzv. Junckerovho fondu pre strategické investície.
Kto tvrdí, že obchvat nie je potrebný, nech to konfrontuje s vodičmi
Každý, kto tvrdí, že veľký bratislavský obchvat nie je potrebný a bolo by lepšie jeho výstavbu odložiť do budúceho desaťročia, by mal svoje názory konfrontovať s vodičmi denne stojacimi v zápchach na Prístavnom moste alebo príjazdových cestách od Šamorína. Myslí si to Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR, ktoré takto zareagovalo na dnešné vyjadrenia predstaviteľov Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO).
INEKO dnes predstavil analýzu, podľa ktorej môže byť výstavba obchvatu cez takzvaný PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva) predražená až o miliardu eur. Ministerstvo dopravy inštitút vyzval, aby nepokračovalo v obstarávaní firmy, ktorá má obchvat postaviť formou PPP projektu. A to až dovtedy, kým riadne a neskreslene posúdi prínosy a náklady projektu, a tiež aj možnosti financovania ciest D4 a R7 zo štátneho rozpočtu.
"Aj bývalá vláda, v ktorej Ján Kovalčík (v súčasnosti INEKO) pôsobil ako hlavný stratég Jána Figeľa, plánovala výstavbu tejto cesty formou PPP," pripomenul v reakcii hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Ide totiž podľa jeho slov o jedinú reálnu alternatívu, ako začať s výstavbou už teraz. O nákladoch na tento projekt bude pritom podľa ministerstva možné rozprávať až v momente, kedy bude známa najlepšia ponuka z prebiehajúcej súťaže. "Po skončení súťaže sa najlepšia ponuka znova vyhodnotí a až následne vláda rozhodne o jej výhodnosti," avizoval Kóňa.
Kým teda nebude známa definitívna suma, rezort dopravy vníma akúkoľvek kritiku výhodnosti či nevýhodnosti len ako politický útok pred prichádzajúcimi parlamentnými voľbami. "Podľa nášho názoru by sa malo o výstavbe diaľnic rozhodovať odborne a na základe potrieb ľudí v regióne, a nie politicky," doplnil Kóňa.