Štvrtok7. november 2024, meniny má René, zajtra Bohumír

Nenechajte sa nachytať, nič nie je zadarmo: SOI opäť pokutovala za šmejďácke praktiky

Ilustračné foto Zobraziť galériu (5)
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA – Mali nespokojným zákazníkom leteckých spoločností pomáhať, miesto toho ich zavádzali. Spoločnosť, ktorú vlastnia majitelia známej stránky predávajúcej lacné letenky do celého sveta Pelikan.sk, dostala od Slovenskej obchodnej inšpekcie pokutu za využívanie klamlivých obchodných praktík. Odvolanie nepomohlo, spoločnosť musí zaplatiť 1000 eur.

Firma Apra s.r.o., ktorej majiteľmi sú Tatiana Ondrejková a Patrik Dragula, predstavuje asociáciu práv cestujúcich leteckej dopravy. Ako uvádza na vlastnej stránke, ktorá sa stala jablkom sváru medzi spoločnosťou a SOI, jej poslaním je „obhajovať všetkých pasažierov, s ktorými letecké spoločnosti nejednali podľa ustanovení leteckej dopravy“.

Nenechajte sa nachytať, nič
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: Apra.sk, Pelikan.sk)

Tento predmet podnikania úzko súvisí aj činnosťou inej spoločnosti, ktorej vlastníkmi sú pani Ondrejková a pán Dragula. Ide o známy webový portál, ktorý predáva lacné letenky do celého sveta s názvom Pelikán.sk. Túto kooperáciu možno označiť za veľmi výhodnú, cez Pelikán si kúpite letenku, ak Vás letecká spoločnosť sklame, tí istí ľudia vám pomôžu situáciu vyriešiť.

Oklamaní zákazníci

Miesto nespokojných pasažierov sa totiž zaoberajú vymáhaním odškodného v prípadoch meškania, zrušenia alebo presmerovania letu, ako aj pri zmeškaní prípojného letu, zamietnutí nástupu do lietadla či znížení prepravnej triedy. Riešia takisto prípady straty, poškodenia alebo omeškania batožiny. Robia to za odmenu, ktorá sa odráta z výšky získanej čiastky.

Nenechajte sa nachytať, nič
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: Apra.sk, Pelikan.sk)

Práve v tomto bode však tkvela nezhoda medzi firmou a SOI. V rámci reklamy na internete Apra použila vetu: „Špecialisti za Vás vybavia odškodné za meškanie alebo zrušenie letu až do 600 eur ZADARMO!“ Inšpektori zo SOI však rozhodli, že „poskytnutie služby nebolo poskytnuté zadarmo, nakoľko účastník konania si účtoval odmenu za služby zo získaného odškodného“.

Odvolanie nepomohlo

Spoločnosť sa bránila skutočne obsažným odvolaním pripraveným právnikmi z advokátskej kancelárie, no Ústredný inšpektorát SOI napriek tomu pôvodné rozhodnutie potvrdil. „Formulácia zadarmo totiž predpokladá, že účastník konania bude konať v prospech spotrebiteľa bez požadovania akejkoľvek protihodnoty a spotrebiteľ dostane všetky služby bezplatne, a to až do vymoženia čiastky 600 eur. V skutočnosti sú však spotrebiteľovi poskytnuté služby zadarmo iba v prípade nezískania plnenia od leteckej spoločnosti,“ píše sa v odôvodnení rozhodnutia.

Nenechajte sa nachytať, nič
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: Apra.sk, Pelikan.sk)

„Ak totiž účastník konania úspešne vybaví odškodné od leteckej spoločnosti, je mu priznaná odmena vo výške 25 % zo sumy uhradeného nároku spotrebiteľa ako cestujúceho v leteckej preprave na kompenzáciu od leteckých spoločností podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 261/2004,“ dodáva SOI.

Pokutu musí firma pocítiť

Suma, ktorú musí spoločnosť Apra uhradiť, ostáva v hodnote 1000 eur: „Vo sfére žalobcu má uložená pokuta plniť úlohu výchovnú a aj represívnu a postihovať protiprávne konanie, preto je žiaduce, aby bola citeľná v majetkovej sfére páchateľa deliktu. Nemôže sa jednať o sankciu v zanedbateľnej výške, inak sa nedá predpokladať, že by splnila svoj účel.“ Opýtali sme sa vedenia firmy, ako vnímajú rozhodnutie SOI.

Nenechajte sa nachytať, nič
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: googlemaps)

„Naša spoločnosť rešpektuje rozhodnutie SOI a uhradí pokutu, napriek tomu, že ju nepovažujeme za oprávnenú. Zákony a pravidlá treba rešpektovať. Na tejto filozofii je postavená služba našej spoločnosti – cestujúcim, ktorým neboli poskytnuté prepravné služby podľa pravidiel a zákonov pomáhame získať kompenzáciu, ktorá im prináleží – ak neuspejeme, je naša služba bezplatná, ak uspejeme, zo sumy kompenzácie si odrátame férovú odmenu 25% za našu prácu. Vybavenie niektorých žiadostí a komunikácia s príslušnou leteckou spoločnosťou trvá aj niekoľko týždňov. Takto to komunikujeme našim klientom a táto informácia je zreteľne uvedená na hlavnej stránke. Zatiaľ sme sa nestretli so žiadnou negatívnou reakciou zo strany našich klientov, práve naopak,“ vyjadril sa pre Topky konateľ spoločnosti Róbert Majer.

Viac o téme: Pokuta SOIApraPelikan
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu