BRATISLAVA - Úmyselný podvod alebo chyba manažérskej stratégie, ktorá po rokoch priviedla cestovnú kanceláriu ku krachu? Desiatky, možno stovky nespokojných klientov slovenskej cestovnej kancelárie, ktorá k 1. októbru náhle ohlásila svoj krach, ostali ako obarení. Cestovka pred nimi zatajila, že sa topí v dlhoch a o dovolenke, za ktorú zaplatili, môžu iba snívať.
Minulý týždeň v médiách zarezonovala správa o krachu cestovnej kancelárie TOYO-travel, s. r. o., ktorá ponúkala zájazdy do rôznych kútov sveta. Nám sa však podarilo zistiť ďalšie zaujímavé informácie. Viaceré indície naznačujú, že cestovka podnikala veľmi pofidérnym spôsobom a pre jej klientov, ktorí za objednané zájazdy zaplatili, teraz nastal celý rad problémov. Nabudúce si aj vy dávajte pozor a riadne si overte, či cestovná kancelária plní svoje právne záväzky.
Najväčší podvod v histórii cestoviek uzavreli: Majiteľ pôjde za mreže, oklamal tisíce ľudí
Ľudia sa boja, že peniaze, ktoré zaplatili za zájazdy, už nikdy neuvidia. Okrem tých, ktorým cestovka sľubovala vrátenie peňazí za zrušený zájazd už dlho, sa našli desiatky takých, ktorým cestovka ešte pred krachom stihla predať zájazdy konajúce sa po 1. októbri 2015. Ako Topkám potvrdila Slovenská asociácia cestovných kancelárií (SACKA), cestovka nebola jej členom.
Fungovali na úkor klientov
„Možnou a zvyčajnou príčinou ukončenia činnosti, ako naznačuje informácia samotnej CK, je neudržateľný podnikateľský plán, precenenie svojich schopností a možností a z toho vyplývajúce rastúce neufinacovateľné záväzky, ktoré sa potom snažia riešiť aj na úkor vlastných klientov a porušovaním základných zákonných povinností,“ povedal k veci Stanislav Macko, prezident SACKA a dodal, že doposiaľ asociácii ozývali iba klienti so zakúpenými zájazdy, ktoré sa neuskutočnia. „O klientoch, ktorí by ostali v zahraničí a nemali zabezpečený návrat, informácie nemáme,“ doplnil.
Podľa informácií TV Markíza spoločnosť už dlhšie obdobie nevládala platiť dlhy a aj svojim vlastným zamestnancom dlží tisíce eur. To, že sa spoločnosť dostala do konkurzu, vyhlásila až na poslednú chvíľu bez ohľadu na to, že jej poslední klienti nič netušiac odcestovali do zahraničia v deň krachu.
Sprievodkyňa CK Martina Dolinská uviedla, že zájazdy cestovka pôsobiaca na trhu už päť rokov predávala pod cenu a spolu s viacerými kolegami na jej vedenie už podali trestné oznámenie, pretože dlhy má aj voči samotným zamestnancom.
Boja sa, že peniaze už neuvidia
„Chcela som cestovať s TOYO-travel trikrát, z toho dvakrát na poslednú chvíľu zrušili zájazdy, v prípade Plitvických jazier sa ma o zrušení ani neunúvali informovať. Druhýkrát zájazd zrušili tento rok. Informáciu o tom mi poslali tesne po jeho zaplatení a ešte mi vytkli, prečo si telefonicky neoverujem všetky informácie na webovej stránke, lebo nie je aktuálna,“ podelila sa o svoju negatívnu skúsenosť na stránke Dobrodruh.sk Marta, ktorej peniaze v prvom prípade vrátili až po viac ako mesiaci a v druhom vôbec.
Cestovka predala dovolenku v štvorhviezdičkovom hoteli: Po príchode čakal rodinu šok!
„Mne pokazili dovolenku. Mám chorého chlapca a šetrili sme dva roky, aby sme ho mohli vziať k moru. Teraz mu neurobím ani radosť, ani nemôžeme cestovať inde. Peniaze určite neuvidíme,“ napísala do diskusie na stránke Orbion.com Zuzana. „Aj ja sa pridávam k podvedeným klientom. V auguste poslali mail, že zájazd rušia pre malú obsadenosť a že je možné si vybrať iný zájazd. Toto nebolo vyhovujúce, žiadala som peniaze späť. Začal sa kolotoč výhovoriek, že to riešia, že preveria, kde je problém, že neprišli peniaze atď.,“ posťažovala sa Andrea, ktorej peniaze dodnes nevrátili a je odhodlaná podať na cestovku trestné oznámenie.
Nespokojní ľudia chcú podať trestné oznámenie
„Sme na tom podobne – zájazd do Paríža zaplatený, termín bol v novembri a včera zistíme toto. Osobne si m myslím, že peniaze pri našej vymožiteľnosti práva neuvidíme,“ dodala Lucia, ktorá sa chce pridať k desiatkam a možno stovkám nespokojných klientov cestovnej kancelárie, ktorí za záhadných okolností prišli o peniaze. Niektorí z nich spojili sily a na Facebooku vytvorili stránku, na ktorej žiadajú obchodného zástupcu cestovky o vrátenie peňazí, inak chcú podať hromadné trestné oznámenie.
Cestovka nebola nikde poistená
Podľa informácií, ktoré sa podarilo získať Topkám, cestovná kancelária od 15. 6. 2015 zrejme nebola nikde poistená, napriek tomu ďalej vykonávala svoju činnosť až do konca septembra. „Nemáme informácie o poistení CK TOYO-travel po 14. júni 2015,“ uviedla Eva Jacková zo Slovenskej asociácie poisťovní. Predtým poistenie proti insolventnosti zastrešovala poisťovňa Generali, zmluva s cestovkou však vypršala ešte pred krachom, 14. 6. 2015.
„Cestovná kancelária TOYO-travel s.r.o. nemá v súčasnosti so spoločnosťou Generali Poisťovňa, a.s., odštepný závod Európska cestovná poisťovňa uzatvorenú zmluvu o poistení zájazdu pre prípad úpadku CK,“ komentoval hovorca poisťovne Milan Janásik s dodatkom, že cestovka bola predtým poistená na sumu 175-tisíc eur. „CK TOYO-travel na svojej web stránke uvádza nepravdivé informácie o jej aktuálnom poisťovateľovi, nie je ním ani Europäische Reiseversicherung AG a ani spoločnosť Generali Poisťovňa, a.s., ktorá s účinnosťou od 1. januára 2015 kúpila slovenskú organizačnú zložku rakúskej poisťovne Europäische Reiseversicherung AG,“ dodal Janásik.
Ďalšia cestovka bez poistenia?
Cestovka TOYO travel mala uvedené sídlo v obci Rovinka pri Bratislave. Katastrálny portál kategorizuje sídlo skrachovanej cestovky ako „rekreačnú chatu“. Z údajov ďalej vyplýva, že priamo na parcelu so sídlom cestovky je už od septembra 2013 vystavené exekučné záložné právo. Samotný 32-ročný konateľ cestovky pochádza z Bánoviec nad Bebravou, kde má uvedený trvalý pobyt.
Keď sme sa pokúšali spojiť s vedením cestovnej kancelárie, na jednom z telefónnych čísel zaznela automatická odpoveď zo záznamníka, ďalšie nebolo funkčné a na poslednom nikto nedvíhal. Konateľom spoločnosti je Marek Urbanovský, pod ktorého menom je uvedená aj cestovná kancelária Dreamtour. Aj jej osud je momentálne nejasný. Dreamtour by mala podľa obchodného registra sídliť na Bulharskej ulici v Bratislave, no na svojej stránke už aktuálne neponúka žiadne zájazdy. Ešte 19. augusta na Facebooku ponúkala tri nové poznávacie zájazdy na Balkán a do Talianska. Žiaden z nich však už na oficiálnej stránke cestovky nenájdete, pretože boli vymazané.
Či čaká Dreamtour rovnaký scenár ako TOYO-travel, to je zatiaľ vo hviezdach. Klientom, ktorí si u nej zaplatili dovolenku, ostáva len dúfať, že cestovka Dreamtour je poistená. Poistenie proti insolventnosti v spoločnosti Union, ktoré uvádza na svojej stránke, podľa našich informácií totiž vypršalo 31. 12. 2013, teda už takmer dva roky neplatí.
Aj vy ste naleteli pofidérnym praktikám cestovnej kancelárie? Napíšte nám o tom na tipy@topky.sk.