BRATISLAVA - Zníženie dotácie na prevádzku Dopravného podniku Bratislava (DPB) by mohlo viesť až k štrajku jeho zamestnancov. Uviedli to dnes na tlačovej konferencii odborári z Dopravného podniku Bratislava. Menej peňazí by totiž podľa nich znamenalo znižovanie počtu liniek MHD, znižovanie miezd či dokonca prepúšťanie. Odborári totiž vypočítali, že mesto dopravnému podniku na bežné prevádzkové potreby navrhuje v rozpočte o takmer 3,5 milióna eur menej ako vlani, no vyžaduje približne rovnaký objem výkonov ako v roku 2014.
Mesto v tohtoročnom rozpočte navrhuje, aby Dopravný podnik Bratislava tento rok najazdil 45 116 000 vozových kilometrov, čo je približne rovnako ako vlani. Za to však podniku chce dať dotáciu na prevádzku nižšiu o skoro 3,5 milióna eur, pripomenul dnes predseda Základnej organizácie integrovaného odborového zväzu (ZO IOZ) - divízia Autobusy Július Orban. "Z toho logicky vychádza jedno, menej liniek pre cestujúcich, nižšie mzdy, prepúšťanie a s tým spojené narastajúce nepokoje medzi zamestnancami DPB. Zamestnanci tak prídu o svoje sociálne istoty, čo môže zapríčiniť neudržanie sociálneho zmieru," podotkol Orban. Od mesta odborári žiadajú len toľko, aby za objednané kilometre dostal podnik spravodlivú dotáciu. "Za výkony požadujeme zaplatiť ekonomicky oprávnené náklady, ako o tom hovorí rámcová zmluva uzatvorená 1. januára 2014," povedal Orban. Suma, o ktorú chce mesto dotáciu pre DPB znížiť, totiž predstavuje približne tri milióny vozových kilometrov.
Podľa odborárov si zatiaľ mesto oficiálne žiadne výkony v dopravnom podniku neobjednalo. Mesto totiž zatiaľ nemá schválený rozpočet a funguje v rozpočtovom provizóriu, čo znamená, že mesačne majú na fungovanie len jednu dvanástinu minuloročného rozpočtu. "Mesto chce za rovnaký objem vozokilometrov poskytnúť dotáciu o 3,5 milióna eur menej. My jazdiť musíme, z toho vyplýva, že ak musíme jazdiť za menšie peniaze, tak to znamená zmrazenie alebo znižovanie miezd zamestnancov alebo prepúšťanie. To je tá strata sociálnych istôt, ktoré môžu vyústiť až do štrajku," hovorí predseda ZO IOZ Elektrické dráhy, Technická infraštruktúra Peter Golej o možných scenároch v prípade, že mesto prijme rozpočet v navrhovanej podobe. Ako dodal, štrajku by sa najradšej vyhli. Odborári sa preto spoliehajú na mestských poslancov, ktorí už avizovali, že pripravujú hromadnú zmenu rozpočtu, v ktorej chcú okrem iného presadiť aj zvýšenie dotácie pre DPB. O rozpočte by mali bratislavskí mestskí poslanci rokovať vo štvrtok 9. apríla na mimoriadnom zasadnutí mestského zastupiteľstva.
Podľa Nesrovnala je situácia v DPB stabilná, na štrajk dôvod nevidí
Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal považuje situáciu v Dopravnom podniku Bratislava (DPB) za stabilnú. Generálnemu riaditeľovi DPB Ľubomírovi Belfimu nariadil, aby v podniku neprepúšťali a neznižovali mzdy. Na štrajk zamestnancov DPB dôvod nevidí.
Primátor tým reagoval na dnešné vyhlásenia predsedov troch odborových združení pôsobiacich pri DPB, podľa ktorých navrhovaný rozpočet Bratislavy môže negatívne zasiahnuť verejnú dopravu v meste. "Mesto si splní všetky záväzky, ktoré voči DPB má a bude mať, na základe zmluvy o výkonoch," skonštatoval Nesrovnal, ktorý chce v dopravnom podniku zrealizovať manažérsku kontrolu. Tá má preukázať, kam peniaze, ktoré Bratislava DPB platí, presne smerujú. Samotné financovanie podniku podľa primátora beží normálne. "Za tri mesiace tohto roku dostal 18 miliónov eur," uviedol. Taktiež tvrdí, že DPB dostáva viac peňazí ako minulý rok, a to zhruba o viac než päť miliónov eur.
Odborári ale s argumentom o navýšení peňazí pre dopravný podnik na svojej dnešnej tlačovej konferencii nesúhlasili. Podľa nich si bratislavský primátor mieša kapitálové výdavky s bežnými. Upozornili, že na bežné výdavky, prevádzkové potreby, je v rozpočte mesta navrhovaných o 3,5 milióna eur menej ako v roku 2014.
Vedenie mesta však podľa nich požaduje zachovanie rovnakého objemu výkonov, približne 45 miliónov vozokilometrov ako v predchádzajúcom roku. Odborári avizujú, že takáto situácia môže mať za následok zníženie miezd zamestnancov, ich prepúšťanie a ohrozenie pravidelnej údržby dopravných prostriedkov MHD. Rovnako aj pokles sociálnych istôt zamestnancov DPB, čo môže podľa nich vyústiť až do štrajku.
Odborári sa preto obrátili na všetky poslanecké kluby v meste, aby dotáciu pre DPB na bežný transfer na prevádzkové potreby navýšili minimálne o 3,5 milióna eur. Zároveň požiadali starostov bratislavských mestských častí, aby toto zvýšenie odporučili na mimoriadnom rokovaní mestského zastupiteľstva 9. apríla, na ktorom sa budú poslanci návrhom rozpočtu zaoberať.
Od vyhlásenia troch predsedov odborových združení sa dnes popoludní dištancoval Výbor odborov Autošofér v DPB, ktorý ich aktivitu považuje za spolitizovanú. Naopak, vyjadril súhlas s primátorom Nesrovnalom a podporujú ho v kontrole dodávateľských zmlúv v DPB. "Aby sa preukázalo, či nedochádzalo k úniku finančných prostriedkov určených na dopravu pre subdodávateľov," uviedol Výbor odborov Autošofér.