BRATISLAVA – Aliancia za rodinu čelí nemilému problému. V snahe o propagovanie blížiaceho sa referenda oslovila komerčnú televíziu Markíza s požiadavkou na zverejnenie reklamy. V stanovisku, ktoré následne vydala, sa však hovorca Anton Chromík musel rozhorčiť, pretože Markíza túto požiadavku zamietla. A nebola sama!
Generálny riaditeľ, Rakúšan Mathias Settele, odmietnutie zdôvodnil tým, že druhá strana, čiže zástancovia práv LGBT komunity, nemajú na podobnú kampaň prostriedky. Toto vyhlásenie Alianciu za rodinu značne pobúrilo: „Radi by sme vedeli, či a ako bude televízia Markíza overovať, či majú milovníci mäsa peniaze na to, aby pripravili svoju vlastnú kampaň v prípade, že sa vegetariáni rozhodnú zaplatiť si spoty na podporu svojej vegetariánskej záľuby, tvrdení či argumentov.“
Chromík vyjadril presvedčenie, že tento "rozsudok" bol motivovaný snahou televízie postaviť sa proti referendu a „proti 400 000 ľuďom, ktorí podpísali petíciu“. Vyjadril rovnako nádej, že aspoň informácie o referende budú objektívne, takže možno v najbližšom období predpokladať, že pracovníci Aliancie za rodinu budú programy televíznej stanice Markíza ostro sledovať. „Mrzí nás to, ale od dnešného dňa nemôžeme Markízu považovať za rodinnú televíziu,“ uzavrel stanovisko Chromík.
Na stránke O médiách sa následne vyjadril aj samotný riaditeľ Settele. Odmietol akékoľvek stotožňovanie kohokoľvek súkromného názoru s oficiálnym stanoviskom televízie: „Hoci môžeme mať na témy referenda vlastný názor – napríklad ja som vyrastal na dedine v katolíckej učiteľskej rodine, ale na druhej strane som počas svojho pôsobenia v televízii stretol množstvo kreatívnych ľudí, ktorí majú iný spôsob života – v rámci skupiny Markíza nebudeme prezentovať žiaden oficiálny postoj, a to sa týka aj každého referenda.“
Vysielanie reklamy by podľa jeho slov prikláňalo verejnú mienku na jednu či druhú stranu, mohlo by byť považované za stanovisko, preto sa tomu snaží televízia vyhnúť. „Rozhodli sme sa neponúknuť špeciálne reklamné bloky na komunikáciu referenda, ani pre podporovateľov, ani pre aktivistov, ktorí sú proti,“ píše v stanovisku televízia. Zároveň vysvetľuje, že podobnú situáciu v prípade parlamentných a prezidentských volieb upravuje zákon, ktorý sa však téme referenda nevenuje.
Markíza nie je jediná
Podobný názor na vec zaujal aj generálny riaditeľ Rozhlasu a televízie Slovenska Václav Mika. „RTVS vo svojom vysielaní vyčlení priestor na podrobné informovanie, ako aj diskusie o otázkach, ktorú sú predmetom referenda,“ povedala pre Omédiách.com manažérka marketingu a komunikácie s verejnosťou RTVS Dominika Šulková, no Alianciu za rodinu aj tak sklamala: „RTVS nevyčlení priestor na vysielanie reklamy súvisiacej s referendom“. Ďalšia komerčná televízia JOJ sa údajne ešte nerozhodla, ako sa v tejto veci zachová.