BRATISLAVA – Záväzok dosiahnuť 1,2–násobok priemerného platu pre pedagogických a odborných zamestnancov, konkrétne v prenesených kompetenciách do roku 2016, je reálny.
"Tento cieľ sa dá i v súčasnosti realizovať, už v pripravovanom štátnom rozpočte na rok 2015, s výhľadom aj na rok 2016, len stačí urobiť výraznejšie prerozdelenie existujúcich zdrojov v prospech rezortu školstva. Pripomínam, že sa to nemôže týkať problematického financovania originálnych kompetencií cez samosprávy, v rámci existujúcej tzv. dlhovej brzdy," uviedol pre exminister školstva a podpredseda Smeru-SD Dušan Čaplovič s tým, že tak to je explicitne, po konzultáciách na rezorte financií, uvedené aj v Správe o stave školstva a systémových zmenách do roku 2020.
"Želám všetkým pedagogickým, odborným, ako aj nepedagogickým zamestnancom nášho školstva v školskom roku 2014/2015 veľa úspechov pri výchove a vzdelávaní mladej generácie, dobré podmienky pri svojej práci, ktoré som sa snažil naštartovať, a pevné zdravie," konštatoval pri príležitosti začiatku nového školského roka Čaplovič. "Verím, že v snahách o postupné skvalitňovanie vzdelávacieho i výchovného systému sa bude pokračovať a že aj finančné i spoločenské ohodnotenie bude narastať, pri napĺňaní Programového vyhlásenia vlády na roky 2012–2016, ako aj systémových riešení obsiahnutých v Správe o stave školstva a systémových zmenách do roku 2020," zdôraznil. "A predovšetkým, že rezort financií uvoľní potrebné zdroje a bude súhlasiť s predloženým obsahom spomínaného dokumentu do vlády Slovenskej republiky," poznamenal na margo prípravy rozpočtu Čaplovič.
"Počas môjho riadenia ministerstva som nemal problém poďakovať sa mojím predchodcom za správne kroky, na ktoré som nadväzoval a jasne povedať, že moje rozhodnutia vždy vychádzali z rešpektovania Programového vyhlásenia vlády na roky 2012–2014, ktoré bolo schválené v parlamente a teda bolo pre mňa ako ministra, záväzné," rekapituloval exminister. "Napriek častému nepochopeniu a kritike som ho aj realizoval. Nikdy som sa rezort nesnažil riadiť podľa toho, čo konštatovali niektoré médiá. A vždy som opakoval, že dobré veci, ktoré zavediem, či obrazne zasejem, nebudem už žať, len budem rád, ak moji nástupcovia nezabudnú, že kto sial," dodal.
Čaplovič sa krátko vyjadril aj k situácii v Banskej Bystrici. "Pre pravdivé konštatovanie treba uviesť, že ZŠ Jána Bakossa v Banskej Bystrici nemohla byť k 1. septembru zrušená, pretože návrh bol v rozpore s legislatívou, a pri návšteve zástupcov školy na ministerstve v máji tohto roku, boli o tom pracovníkmi rezortu informovaní, podobne aj ich zriaďovateľ," zdôraznil exminister. "V podstate návrh na vyradenie, podľa novely zákona z minulého roka, musí v zastupiteľstve schváliť trojpätinová väčšina všetkých poslancov, čo sa nestalo. Prijatie tejto novely však svedčí, že naše rozhodnutie bolo prezieravé a správne. O tom však zriaďovateľ už verejnosť v meste neinformoval," vyhlásil Čaplovič.
Podobne je to podľa neho aj s platnosťou zmien o zrušení neúmernej administratívy a byrokracie na školách, ktorá bola schválená na jeseň minulého roku a platná od 1. septembra 2014. "Vždy pri rozhodnutiach som sa riadil zásadou, že mnohé opatrenia v citlivom rezorte školstva som prijímal v rámci možnosti legisvakačných opatrení, to znamená odloženia ich platnosti o rok až dva. Vychádzalo to zo zlých skúseností v minulosti, s cieľom, aby sa školy mohli na tieto zmeny pripraviť," vyhlásil Čaplovič.
Dodal, že nepresadzoval zrušenie povinnej angličtiny, len dal na diskusiu odporúčania z projektu a medzinárodnej konferencie z jari minulého roku, ktorej garantom bol Štátny pedagogický ústav. "Upozornil som na nepripravenosť učiteľov angličtiny na prvom stupni základných škôl, v rámci prípravy pedagógov na pedagogických fakultách, čo sa i dnes rodí veľmi pomaly," uzavrel Čaplovič.