BRATISLAVA - Určité druhy tovaru vyrábané v Československu boli svojho času jedny z najkvalitnejších a zároveň dizajnovo najzaujímavejších. Myšlienky obnoviť zašlú slávu sa teraz ujali slovenská Eximbanka a Česká exportní banka, ktoré sa zaoberajú vývozom. Podpísali dohodu o spolupráci, ktorá by mala oprášiť značku Made in Czechoslovakia. Čo ju reprezentuje v mysliach staršej generácie?
V päťdesiatych rokoch napríklad žiarili štátne podniky Kablo a Gumon v Bratislave, náš bakelit sa predával do celého sveta. Známe boli aj fény zo sedemdesiatych rokov, ktoré mali originálny dizajn. TYP 521 od Stanislava Lachmana (1956) sa vyrábal dokonca až do roku 1991, v niektorých domácnostiach ho možno nájsť aj dnes.
Tesla Litovel, gramofóny s predajným názvom NAD, sa vyvážali do Ameriky a napríklad „kabelkové“ rádio Tesla Mír obľubovali v Nemecku (Comet Commodore). Vo Veľkej Británii si potrpeli na autorádiá Tesla Gilderola, resp. Spider a Rakúšania využívali zase Tesla Merkur, ktoré poznali pod menom Musikland. Žehlička ETA 212, ktorú na Slovensku dizajnovali, zaujala Japoncov.
Priam ikonickou sa zdá byť vývrtka v tvare mačky, ktoré ako hodnotný doplnok využívajú aj niektoré luxusné hotely v dnešných dňoch. Slovenské závody technického skla v Bratislave, ako aj Tatrasklo vyrábali termosky určené na export.
Najznámejšími slovenskými a českými vychytávkami boli určite motocykle Babetta a automatickou spojkou či mopedy Jawa Pioner. V zahraničí bol veľký záujem aj o modranskú keramiku či sklárne v Lednických Rovniach. Slovenské energetické strojárne v Tlmačoch boli v roku 1969 zaradené do koncernu Škoda, v tých rokoch dodávali kotly aj Maďarom, v 1984 aj Číňanom, neskôr dokonca na Kubu.
Osobitnú kapitolu tvorí príbeh prvého veľkopodnikateľa Tomáša Baťu, ktorý vybudoval celé mesto (Zlín) združené okolo svojich tovární na topánky, najmä okolo spokojných zamestnancov. Jeho postupy boli revolučné a sú stále používané ako príklady top manažmentu.
Najviac sa však oceňovala ťažká technika, ako aj vojenská. ZŤS Martin v sedemdesiatych rokoch vyvážalo tisíce tankov, sovietska armáda do 1989 vykúpila 18-tisíc kusov špeciálneho pásového vozidla BVP, ktoré vo veľkom aj v súčasnosti využíva aj naše ministerstvo obrany.
Nie každý si však myslí, že značka Made in Czechoslovakia je krokom vpred. Prezident Andrej Kiska na svojej prvej oficiálnej návšteve v Prahe vyhlásil, že „je minulosťou“ a upozornil na fakt, že v niektorých krajinách sveta si rozdelenie Československa ani nevšimli. Presadenie značky naopak podporuje garnitúra okolo premiéra Roberta Fica.