BRATISLAVA - Slovenskí učitelia sa ďalej vzdelávajú menej ako pedagógovia v iných krajinách. U nás sa zúčastnilo na ďalšom vzdelávaní - na rôznych kurzov, konferenciách či hospitáciách na iných školách, 73 percent učiteľov.
Zaostávame tak za inými krajinami, keď priemer 34 krajín sveta bol 88 percent. Vyplýva to z výsledkov štúdie OECD TALIS (Teaching and Learning International Study), ktorá je najväčšou medzinárodnú štúdiou zameriavajúcou sa na učiteľov.
Vo svete sa do štúdie zapojilo 34 krajín, z toho 24 krajín OECD. Na Slovensku názory učiteľov zisťovali od 18. do 31. marca 2013 v 195 školách s 3 548 učiteľmi vyučujúcimi na druhom stupni základných škôl a nižšom stupni osemročných gymnázií. Výsledky zverejnili koncom júna tohto roku.
V dotazníkoch, ktoré vypĺňali učitelia zisťovali okrem iného i to, koľko z nich sa zúčastnilo na rôznych vzdelávacích programoch za posledných 12 mesiacov, od marca 2012 do marca 2013. Na Slovensku je tento podiel významne nižší v porovnaní s priemerom a predstavuje 73 percent. Horšie sú na tom so 72-percentnou účasťou na ďalšom vzdelávaní len učitelia z Čile.
"Je to teda nie veľmi lichotivé číslo, pretože nenastali nejaké výrazné zmeny oproti predchádzajúcemu cyklu štúdie TALIS v roku 2008," hovorí riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská. Relatívne vysoká miera neúčasti učiteľov na vzdelávaní by mala byť vážnou informáciou pre všetkých, ktorí sú súčasťou nášho školského systému, od učiteľov a riaditeľov až po tvorcov školskej vzdelávacej politiky, uvádza správa k výsledkom našich pedagógov.
"Dôvody, ktoré naši učitelia uvádzali a pre ktoré sa na vzdelávaní nezúčastňujú, bola hlavne nedostupnosť vzdelávacích programov, prípadne tie vzdelávacie programy, o ktoré mali záujem, boli pre nich príliš drahé. Ďalší dôležitý dôvod je i to, že pre niektorých nebola žiadna vhodná ponuka," hovorí Kanovská.
Slovenskí pedagógovia prejavili najväčší záujem o vzdelávanie v oblasti potrieb žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami či o vzdelávanie v oblasti informačných a komunikačných technológií a ich využitia pri vyučovaní.