BRATISLAVA - Chystáte sa na dovolenku autom a uvažujete, aké poistenie si vybaviť pre seba či batožinu? Myslieť treba aj na poistenie auta, keďže poisťovne v prípade krádeže neakceptujú napríklad páku na volante či tajný vypínač.
"Páka sa dá ľahko mechanicky prekonať, vypínač môže zlodej vysledovať podľa pohybov vodiča pri štartovaní alebo opúšťaní vozidla," upozornil technický riaditeľ spoločnosti Business Lease Slovakia Peter Kundlák.
Všetky nové vozidlá sú už štandardne zabezpečené imobilizérom, vo väčšine poisťovní postačuje v priemere do limitu hodnoty nového vozidla, teda asi 20.000 eur. Tento limit sa však u jednotlivých poisťovní môže odlišovať.
"Poisťovne zvyčajne u drahších vozidiel vyžadujú ich dodatočné zabezpečenie proti krádeži. Klient si môže vybrať z troch možností - buď alarm s plávajúcim kódom, alebo mechanické zabezpečenie riadiacej páky pevne spojené s karosériou vozidla, prípadne vyhľadávací systém na báze GPS," upozornil Kundlák. Firmy sa v rámci operatívneho lízingu sami rozhodnú, či a aký druh dodatočného zabezpečenia si vyberú.
Trh v súčasnosti ponúka niekoľko druhov alarmov. Najjednoduchší je alarm s vnútornými senzormi pohybu, aktivuje sa pri pohybe vo vozidle, ak alarm vodič predtým nedeaktivoval. Zložitejšie alarmy sú vybavené senzormi náklonu alebo pohybu. Výhodou alarmu podľa Kundláka je fakt, že núti zlodeja konať rýchlo. "Ako sa hovorí, v rýchlosti sa robia chyby. Z tohto dôvodu ho považujem za najlepšie dodatočné zabezpečenie," konštatoval.
Vyhľadávacie systémy na báze GPS sú pomerne účinné, pre páchateľa je často zložité zistiť, že sú vo vozidle, nevýhodou je vyššia vstupná investícia a mesačné poplatky za stráženie. Kým GPS kradnuté auto lokalizujú, vyhľadávacie systémy na báze GSM sú pomerne neúčinné. Dôvodom je, že rušičky GSM signálu sú dnes legálne bežne dostupné.
Pieskovanie alebo iné označovanie skiel môže tiež do určitej miery odradiť zlodejov, pretože ak chcú vozidlo následne legalizovať, označené sklá im zvyšujú náklady. "Ak však zoberieme do úvahy fakt, že väčšina vozidiel sa kradne na náhradné dielce, tento spôsob ochrany je veľmi slabý," poznamenal Kundlák. Poisťovne sa podľa neho dnes nevedia jednoznačne zhodnúť, ktorý spôsob ochrany vozidla je najúčinnejší.
"Platí však pravidlo: čím viac druhov zabezpečenia máte, tým ťažšie je vozidlo ukradnúť, no aj investícia do zabezpečenia je vyššia."
Bez ohľadu na zabezpečenie si však treba osvojiť základné pravidlá, a síce nikdy nenechávať vozidlo na opustených miestach, kde majú zlodeji dostatok času a priestoru na prekonanie zabezpečení, a nenechávať vo vozidle hodnotné veci.
Ak vám napriek tomu vozidlo ukradli, bez ohľadu na to, či ide o súkromné, firemné, alebo na operatívny lízing, okamžite treba volať políciu.
V prípade, že je vozidlo v majetku firmy, je potrebné následne čo najskôr kontaktovať poisťovňu a začať proces riešenia poistnej udalosti. Ten zahŕňa množstvo administratívnych úkonov od písomného hlásenia poistnej udalosti cez vyplnenie dotazníka o krádeži, odovzdanie kľúčov a všetkých ovládačov zabezpečovacích zariadení poisťovni až po odhlásenie vozidla z evidencie a prípadné iné kroky požadované poisťovňou.
"Ak ide o vozidlo na operatívny lízing, potrebné je čo najskôr kontaktovať lízingovú spoločnosť. Tá už všetku administratívu dorieši za klienta," dodal Kundlák.