BRATISLAVA - Aktuálne výsledky výskytu sociálnej patológie v správaní sa žiakov v základných školách na Slovensku predstavili manažéri a garanti tohto národného projektu na dnešnej tlačovej konferencii.
Z výsledkov komplexného poradenského systému prevencie a ovplyvňovania sociálno-patologických javov v školskom prostredí vyplýva, že oproti predchádzajúcim zisteniam výrazne narástol podiel problémových žiakov na prvom stupni ZŠ, negatívne prejavy sa takmer vyrovnane týkajú žiakov všetkých vekových skupín, pričom výrazne stúpol počet problémových dievčat.
Ako priblížil odborný garant projektu Štefan Matula, na základe prieskumu 62,2 % problémových žiakov vykazuje poruchy v učení a ďalších 56 % má poruchy v správaní. Poruchy v učení sa prejavujú najmä v špecifických narušeniach pri čítaní a písaní. Triedni učitelia žiakov uviedli, že pri poruchách správania prevláda impulzívne konanie, negativistické postoje a inklinovanie žiakov k problémovým skupinám.
Ako doplnil Matula, pretrvávajú problémy so záškoláctvom. Pri prieskume sa zistilo 653 žiakov, ktorí už za 1. polrok školského roka 2012/2013 mali vymeškaných 100 a viac neospravedlnených vyučovacích hodín. Podľa triednych učiteľov každý desiaty žiak ZŠ má skúsenosti s fajčením, každý dvadsiaty s pitím alkoholu, z problémových žiakov bolo 4,1 % aspoň raz vyšetrovaných na polícii a 621 bola preukázaná trestná činnosť. Najvyšší počet problémových žiakov je v Košickom kraji (52,1 %), v Prešovskom (50,7 %) a v Banskobystrickom kraji (33,1 %).
Depistážny prieskum pripravený Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie v roku 2013 sa uskutočnil v 75 % základných škôl v siedmich krajoch SR (mimo Bratislavského). Pedagógovia odporučili do poradenskej starostlivosti 59.155 žiakov, ktorých výchovné a vzdelávacie problémy považujú za potrebné kompenzovať a zvládať v príslušných školských poradenských zariadeniach, pretože klasické pedagogické postupy v škole už neboli dostatočne účinné.