BRATISLAVA - Štvornohých miláčikov, strážcov a kamarátov, ktorí mňaukajú a štekajú, nájdeme v slovenských a českých domácnostiach naozaj veľa. Vypovedá o tom aj fakt, že krmivo pre psov alebo mačky v roku 2013 nakúpila viac než polovica českých domácností a viac než 40 % slovenských domácností. Tieto zistenia vyplývajú zo Spotrebiteľského panelu firmy GfK.
Kúpa domáceho miláčika rozhodne nie je posledná investícia do tohto chlpatého kamaráta, a aj keď sa v posledných rokoch mohlo zdať, že kupujúci na svojich štvornohých kamarátoch nechcú príliš šetriť, a že kríza sa tohto trhu výraznejšie nedotkla, aj tieto časy sú už minulosťou.
"Priemerný výdavok sa aj v uplynulom roku síce prehupol v Českej republike cez hranicu dvoch tisíc korún na jednu domácnosť, ale oproti roku 2012 je to o viac než sto korún menej," konštatuje Ladislav Csengeri zo spoločnosti GfK. "Na prvý pohľad to za jeden rok nevyzerá ako veľký rozdiel, ale v konečnom úhrne to znamená, že sa celkové výdavky českých domácností znížili o viac než tristo miliónov, čo iste nie je zanedbateľné číslo."
Na Slovensku sa v minulom roku priemerná útrata dostala skoro k 70 eurám na jednu domácnosť. Napriek tomu, že priemerná útrata medziročne vzrástla, celková kategória zaznamenala pre odlev kupujúcich medziročný pokles o viac než 2 milióny eur.
Snaha viacej si strážiť svoje výdavky sa zrejme podpísala aj na nižšej priemernej útrate za jednotlivé nákupy v Čechách. Nemalou mierou k tomu prispel aj zvyšujúci sa podiel nákupov v akcii. Takmer 40 % útraty českých domácností na túto kategóriu nakupovali prostredníctvom akčných nákupov.
Oproti tomu sa na Slovensku nakupuje v akcii menej. Na akciové nákupy tu pripadá len o niečo viacej než jedna pätina výdavkov domácností, teda výrazne menej než v Čechách.
"Aj keď štvornohý člen rodiny často prichádza v súvislosti s plnením detských prianí, hrajú domácnosti s deťmi v tejto kategórii v oboch krajinách viac-menej druhé husle. Jednak sa na výdavkoch na túto kategóriu podieľajú len asi pätinou, ale tiež v priemere na jedného kupujúceho míňajú výrazne menej, než bezdetné domácnosti. Tento rozdiel je prevažne viditeľný u krmiva pre mačky, kde české domácnosti bez detí minú v priemere takmer dvakrát viac než domácnosti s deťmi. Na Slovensku je tento rozdiel viac zrejmý u krmiva pre psov, za ktoré bezdetné domácnosti minú v priemere až o 40 % viac, než domácnosti s deťmi," dopĺňa Csengeri. Informovala o tom spoločnosť GfK.