BRATISLAVA – Časti bratislavského Starého mosta, ktorý sa ide rekonštruovať, by malo hlavné mesto darovať obciam na východe Slovenska. O mostnú oceľovú konštrukciu Bratislavu ešte v roku 2011 požiadali starostovia Kladzian, Hencoviec, Nižného Hrušova a Dlhého Klčova.
Chcú si z nich vybudovať mosty cez Ondavu. Bratislavskí poslanci dnes poverili primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru-SD), aby so starostami obcí rokoval. Vypočuť si má aj názor Starého Mesta a Petržalky.
"V súčasnej dobe obce Kladzany a Hencovce ponad rieku Ondavu premosťuje provizórny most, ktorého technický stav je už natoľko nevyhovujúci, že ho bude potrebné odstrániť. Ešte horšia situácia je medzi obcami Nižný Hrušov a Dlhé Klčovo, most je už pre zlý technický stav zámerne strhnutý," napísali pred dvoma rokmi štyria starostovia bratislavskému primátorovi. Podotkli, že na to, aby vybudovali nové mosty, nemajú peniaze. Odvoz konštrukcie mosta si zabezpečia na vlastné náklady, avizovali.
Starostovia žiadajú poslať na premostenie medzi obcami Kladzany a Hencovce oceľovú konštrukciu pri staromestskom brehu Dunaja v dĺžke 32 metrov a s hmotnosťou asi 60 ton. Ďalším dvom obciam by zase mala ísť časť mosta z petržalskej strany dĺžky 106 metrov a s hmotnosťou 245 ton. Celú konštrukciu dnes už ale mesto nevlastní, majiteľom sa stal zhotoviteľ nového mosta Eurovia SK.
"V projektovej dokumentácii aj vo verejnej súťaži sa rieši demontáž Starého mosta tak, že zhotoviteľ sa stáva aj majiteľom oceľovej konštrukcie, ktorú musí odstrániť a zošrotovať," uvádza mesto. To ale neplatí pre tri mostné polia, tie sú majetkom Bratislavy a tie by preto mali poslať na východ.
Návrhov na použitie pôvodnej konštrukcie Starého mosta prišlo viacero. Podľa Petržalského okrášľovacieho spolku sa má most rozpíliť na malé kusy a predávať záujemcom z radov zberateľov či nadšencom na pamiatku. Dostali by ich spolu s certifikátom pravosti, navrhuje spolok. Argumentuje, že podobným spôsobom sa speňažili objekty aj v iných krajinách, napríklad Berlínsky múr.
Spolok žiada mesto, aby sa mimo Bratislavy neodviezla celá konštrukcia mosta. "Chceli by sme z neho istý diel zachovať v Múzeu mesta Bratislavy, najmä tie fragmenty z pôvodného Mosta Františka Jozefa, ktoré sú čiastočne zachované najmä na petržalskej strane," vraví predsedníčka spolku Iveta Plšeková.Časť z nich by podľa jej slov v budúcnosti určite vystačila aj na vytvorenie pamätníka mosta na nábreží v Petržalke.
Starosta Petržalky Vladimír Bajan to vidí inak. Na rozdiel od iných podľa neho "nerentabilných návrhov" chce most speňažiť a pomôcť tak naplniť kasu zadlženého mesta. "Samotná rekonštrukcia má vyjsť Bratislavu na nemalých 70 miliónov eur, preto by bolo zahodením a premrhaním obrovskej šance aspoň časť financií nedostať späť do pokladnice mesta," myslí si petržalský starosta. Tvrdí, že podľa jeho informácií záujem o oceľ v podnikateľských kruhoch je, pričom odhadovaná cena sa hýbe okolo 200 eur za tonu. "Ak má most asi 5000 ton, hovoríme tu zhruba o jednom milióne eur," preratúva Bajan.
Ak by sa podľa starostu podarilo takúto alebo podobnú sumu získať, financie by vraj mohli smerovať na environmentálne projekty do Starého Mesta a Petržalky. "To by bolo určite rozumnejšie a efektívnejšie, než rozdeliť most len tak na darčeky, ktoré ich kupujúci o pár mesiacov zahodia ako nepotrebný kus železa," myslí si Bajan.
Bratislavský Starý most začnú rozoberať ešte tento rok. Hlavné mesto podpísalo 22. októbra s konzorciom troch firiem zmluvu o dielo na rekonštrukciu mosta aj vybudovanie električkovej trate do Petržalky. Stavebník chce začať s demontážou mostnej konštrukcie tento mesiac. Do jari by mal byť most demontovaný.