BRATISLAVA - Vo vozidlovom parku bratislavského dopravného podniku je vyše 140 autobusov, ktoré sú po plánovanej technickej životnosti a väčšina z nich má viac než 12 rokov.
Za prvých osem mesiacov tohto roka museli pre zlý stav vyradiť 25 vozidiel. Na budúci rok treba obstarať minimálne 100 nových autobusov. Vyplýva to z materiálu, o ktorom by mali vo štvrtok 24. októbra rokovať bratislavskí mestskí poslanci.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) mal podľa predloženého materiálu na začiatku septembra vo vozidlovom parku 448 autobusov. Hoci od roku 2010 pribudlo na bratislavských cestách 163 nových vozidiel, stále má 122 autobusov vyše 12 rokov.
Technicky zastarané autobusy tak musia často opravovať, praskajú rámy a nosné časti, autobusy sú nespoľahlivé, pre cestujúcich neatraktívne a spotrebujú veľa pohonných látok resp. elektrickej energie, uvádza sa v materiáli, ktorý vypracoval DPB. "Najnepriaznivejšia situácia je v kategórii vozidiel MIDI do 9,5 m, kde je 31 vozidiel, a v kategórii kĺbových vozidiel je 92 vozidiel po plánovanej technickej životnosti." Kĺbové vozidlá vyraďujú pre korózie nosných častí. Menej autobusov potom znamená redukciu spojov a liniek, uvádza sa v materiáli.
Na rok 2014 treba podľa materiálu obstarať aspoň 100 kusov autobusov, pričom polovica bude sólo vozidiel, polovica kĺbových. Generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi sa už v lete vyjadril, že dopravný podnik sa po električkách a trolejbusoch chystá obnoviť aj vozidlový park autobusov. "V prípade nákupu autobusov však nie je možné čerpanie finančných prostriedkov z eurofondov," pripomenul.
Ak poslanci schvália navrhnuté uznesenie, DPB by mal na novembrové rokovanie zastupiteľstva pripraviť nielen návrh na zakúpenie nových autobusov ako náhradu za najstaršie vozidlá, ktoré sa postupne vyraďujú, ale aj návrh na zabezpečenie bankového úveru.
Autobusmi sú dnes zabezpečované prepravné výkony v celkovom množstve asi 28,7 milióna vozokilometrov za rok, čo predstavuje približne 63,2 percenta celkových dopravných výkonov. Predovšetkým sú nosnou dopravou v Petržalke, vrátane Rusoviec, Jaroviec a Čunova, kde vykonávajú asi polovicu svojich výkonov.