BRATISLAVA – Údajne neoprávnené poplatky od bánk si chcú po susednej Českej republike vymáhať aj Slováci. Nezisková organizácia Spotrebiteľské Centrum ešte v marci rozbehla iniciatívu, prostredníctvom ktorej združuje spotrebiteľov, ktorí chcú vrátiť späť poplatky za bankové služby.
Podľa centra je v prvej fáze hlavným cieľom vrátenie už zaplatených poplatkov za správu a vedenie úverových účtov. Spotrebiteľské Centrum už v stredu (31.7.) ukončí prvé kolo, kedy sa spotrebitelia mohli elektronicky pridať k predmetnej iniciatíve. Doposiaľ eviduje zaregistrovaných viac než 1500 klientov slovenských bánk. Podľa centra požadovaná suma, ktorú títo bankám na poplatkoch zaplatili, predstavuje viac ako 47 000 eur.
Najprv ju budú od bánk požadovať zaplatiť mimosúdne. V prípade, ak sa s bankami nepodarí dohodnúť, klienti prostredníctvom centra podajú hromadné žaloby. "Banky sme doposiaľ s mimosúdnymi dohodami vo veci vrátenia sporných poplatkov za správu a vedenie úverových účtov neoslovovali," pripustil riaditeľ Spotrebiteľského Centra Miroslav Antoňak.
Výzvy na mimosúdne dohody však bankám plánuje zaslať už v priebehu budúceho týždňa. Až po ich neakceptovaní plánuje centrum zasielať hromadné súdne žaloby. Druhú vlnu žalôb môžu banky očakávať aj kvôli poplatkom za poskytnutie úveru, či kvôli skúmaniu bonity klientov. Druhé kolo iniciatívy plánuje centrum spustiť už 1. augusta. Okrem klientov bánk sa budú môcť pripojiť aj klienti nebankových subjektov a sporiteľní.
"Novela zákona o bankách nezakazuje vyberať poplatky za správu a vedenie úverových účtov len bankám, spomína neregulované subjekty pôsobiace na finančnom trhu, taktiež aj sporiteľne. Práve neregulované subjekty na finančnom trhu, takzvané nebankovky, si účtujú poplatky doslova za všetko. Napríklad zmluvná pokuta nebankovej spoločnosti pri mesačnom nesplácaní úveru predstavuje 100 % istiny úveru, pričom nezohľadňuje už splatenú istinu," upozornil Antoňak.
Spotrebiteľské Centrum plánuje vytvoriť kontaktné miesta v jednotlivých regiónoch. Prvé už existujú v Košiciach a Bratislave, počas augusta budú spustené aj kontakty v Dolnom Kubíne, Lučenci a Prešove. Slovenská banková asociácia (SBA) je presvedčená, že banky vyberali poplatok za vedenie úverového účtu v súlade so zákonom a poplatok zahŕňal cenu služby, ktorú banky klientovi reálne poskytovali.
"Od 10. júna vstúpil do účinnosti zákon o bankách, ktorý bankám neumožňuje vyberať tento poplatok za vedenie úverového účtu. Nemáme vedomosť o tom, že by slovenské súdy rozhodli v takto podanej žalobe voči slovenskej banke, či pobočke zahraničnej banky v nejakom jednotlivom prípade v neprospech tejto banky," uviedla v reakcii hovorkyňa SBA Monika Klobušická. Zároveň nevie dopredu odhadnúť, či bude niektorá banka ochotná mimosúdne rokovať so žiadateľom o vrátenie tohto poplatku. Podľa Klobušickej to bude na rozhodnutí jednotlivých bánk.
Slovensko pritom nie je prvou krajinou, kde klienti bánk žiadajú vrátiť podľa nich neoprávnené poplatky. Niekoľko súdnych sporov vedú aktuálne klienti českých bánk. Podľa českých médií sa ale tamojším klientom spory vyhrávať veľmi nedarí. Podľa Lidových novin z doterajších piatich súdnych sporov trikrát vyhrali banky.
Proti vracaniu poplatkov a súdnym sporom sa postavila aj Česká národná banka (ČNB). "Spor by nemal mať podobu všeobecného spochybnenia toho, či sa za danú službu má, či nemá platiť. O to menej, keď už boli zmluvy riadne uzatvorené," povedal pre Lidové noviny viceguvernér centrálnej banky Mojmír Hampl.