BRATISLAVA - Každá druhá obeť havárie v meste je u nás chodec. Vyplýva to z európskych štatistík, podľa ktorých bol v roku 2011 priemerný podiel smrteľných úrazov chodcov na dopravných nehodách v mestských zónach na Slovensku 55 percent, pričom priemer v krajinách EÚ bol 37 percent.
Okolité krajiny boli v tomto ukazovateli lepšie. Podiel mŕtvych chodcov pri nehodách v meste bol v Česku na úrovni 41 percent, v Maďarsku 44 percent, v Rakúsku 42 percent a Poľsko skončilo so 47 percentami. Najlepšiu bilanciu malo v tejto štatistike Holandsko (18 percent), spolu s Bulharskom (20 percent) a Belgickom (26 percent). Najviac chodcov umiera pri haváriách v mestách v Írsku, kde bol tento podiel 57 percent. Na druhom mieste je práve Slovensko, nasledované Lotyšskom (49 percent) a Španielskom (48 percent).
Na európskych cestách ročne zahynie približne 30-tisíc ľudí, z toho chodcov je 21 percent, cyklistov sedem percent a 18 percent obetí tvoria motocyklisti a jazdci na mopedoch. Zo štatistík tiež vyplýva, že až 70 percent chodcov, ktorí utrpeli smrteľné zranenia, prišlo o život v mestách.
K rizikám, ktoré číhajú na chodcov a cyklistov v mestách, patrí podľa Európskej komisie nedostatočný počet vyhradených pruhov, vysoká rýchlosť vozidiel a nebezpečné správanie sa účastníkov cestnej premávky. Komisia pripravuje niekoľko opatrení na ich ochranu. Takým má byť napríklad návrh nových predpisov EÚ o konštrukcii kabín nákladných áut vrátane zlepšenia zorného poľa vodiča, ako aj odkláňajúceho tvaru a deformačnej zóny v prednej časti kabíny, ktoré pomôžu každý rok podľa komisie zachrániť život 300 až 500 chodcom alebo cyklistom.