BRUSEL - Slovensko bolo v roku 2011 druhou najhoršou krajinou EÚ z pohľadu bezpečnosti chodcov s 55-percentným podielom smrteľných dopravných nehôd v mestských zónach. Uvádza sa to v správe Európskej komisie zverejnenej pri príležitosti Európskeho dňa bezpečnosti na cestách.
Podľa tabuľky porovnávajúcej podiel smrteľných úrazov chodcov na dopravných nehodách v mestských zónach za rok 2011) z 25 členských štátov EÚ (Litva a Malta nedodali údaje) bolo najviac obetí v Írsku (57 percent). Na Slovensku bol tento podiel 55 percent, zatiaľ čo priemer v EÚ predstavoval 37 percent.
"EÚ dosahuje v oblasti bezpečnosti cestnej premávky v porovnaní so svetom vynikajúce výsledky. Aj jeden stratený život je však príliš veľa. Chodci a cyklisti čelia najväčším rizikám v mestách. S neustále zvyšujúcim sa objemom dopravy v našich rastúcich mestách budú tieto riziká pravdepodobne skôr narastať," uviedol počas otvorenia konferencie venovanej tejto problematike podpredseda EK zodpovedný za oblasť dopravy Siim Kallas.
Z celkového počtu 30.000 úmrtí na európskych cestách ročne (v roku 2012 to bolo 28.000 úmrtí) je v priemere 21 percent chodcov, sedem percent cyklistov a 18 percent motocyklistov a jazdcov na mopedoch.
Podľa miesta činu 70 percent chodcov, ktorí utrpeli smrteľné zranenia, prišlo o život v mestách. To je podľa EK dôvod na obavy, pretože za posledných 10 rokov nedošlo k poklesu počtu chodcov usmrtených následkom dopravnej nehody v takej miere, ako v prípade celkového počtu úmrtí na cestách.
Takmer v polovici prípadov všetkých smrteľných nehôd na cestách v mestských zónach boli ich účastníkmi chodci alebo cyklisti. Správa EK upozornila, že k rizikám, ktoré číhajú na chodcov a cyklistov v mestách, patrí nedostatočný počet vyhradených pruhov, vysoká rýchlosť vozidiel a nebezpečné správanie sa účastníkov cestnej premávky.