BRATISLAVA – Definitívne zásady celomestskej parkovacej politiky v Bratislave ešte nie sú doriešené. Všeobecne záväzné nariadenie (VZN), ktoré ich má určiť, sa stále iba pripravuje. S jeho poslednou verziou však malé mestské časti nesúhlasia, tie väčšie vyčkávajú na jeho konečnú podobu.
Navrhovaný začiatok skúšobnej prevádzky celomestského parkovacieho systému je stanovený na 1. júl tohto roku. Mesto pôvodne avizovalo, že ju spustí od apríla. Od tohto mesiaca sa má nový systém vyskúšať zatiaľ iba v okolí Zimného štadióna Ondreja Nepelu. K zásadám celomestskej parkovacej politiky sa v prvej fáze zrejme pripojí iba Staré a Nové Mesto na časti svojho územia. Ružinov podľa informácií hlavného dopravného inžiniera Tibora Schlossera uvažuje o tom, že parkovaciu politiku pri zimnom štadióne vyskúša.
Karlova Ves chce podľa prednostu Rastislava Velčeka počkať až na definitívnu verziu VZN. Petržalka bude o tom rokovať tiež až vtedy, keď bude spracovaný definitívny návrh, uviedla hovorkyňa samosprávy Mária Grebeňová-Laczová. V rámci pripomienkovania súčasných návrhov VZN o parkovaní však už mestská časť vyjadrila nesúhlas s niektorými bodmi. "Týka sa to napríklad možnosti 50-percentnej zľavy z parkovného pre rezidentov z iných mestských častí na území Petržalky," priblížila hovorkyňa.
Nesúhlas s poslednou verziou VZN vyjadrili najmä malé mestské časti. Starostovi Vajnor Petrovi Mrvovi sa na poslednom návrhu nepáči to, že ceny za parkovanie sa neúmerne zvýšili. "Oproti predchádzajúcemu návrhu sa neuvažuje napríklad o sume dve eurá za deň, ale za hodinu," uviedol. Za problémové považuje aj zvýšenie ceny za rezidentskú kartu z 30 na 100 eur.
Hovorca hlavného mesta Ľubomír Andrassy povedal, že v poslednom návrhu VZN sa hovorí iba o maximálnej sume za hodinové parkovanie v spoplatnených zónach. Kým v Starom Meste, Novom Meste, Ružinove a Petržalke to má byť maximálne päť eur za hodinu, v Dúbravke a Karlovej Vsi sú to štyri eurá a v ostatných častiach Bratislavy dve eurá.
"Mestská časť si pritom môže určiť, aká suma to bude presne, a táto suma bude platiť aj na parkovacích miestach na komunikáciách v správe hlavného mesta," zdôraznil Andrassy. Pripojenie sa k celomestskej parkovacej politike je podľa jeho slov dobrovoľné, no obyvatelia mestskej časti, ktorá sa k systému nepripojí, nebudú môcť požívať jeho výhody, napríklad zľavnené parkovanie v spoplatnených zónach iných mestských častí.
Proti VZN sa už v polovici februára ostro postavil Lamač. Jeho zastupitelia okrem iného tvrdia, že zavádzanie systému nie je sprevádzané ani výstavbou nových parkovacích miest a utíchli tiež úvahy o posilnených spojoch MHD. Na svojom zastupiteľstve 14. februára preto prijali uznesenie, že s VZN nesúhlasia a pokiaľ by v takejto forme bolo prijaté, požiadali, aby sa Lamača netýkalo. K postoju Lamača sa pridal aj starosta Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa. V prvej fáze spustenia parkovacej politiky sa k celomestskému systému nechce pripojiť ani Rača.
O postupnosti prác na realizácii parkovacej politiky hlavného mesta Bratislavy má na dnešnom mestskom zastupiteľstve informovať poslancov hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser.