BRATISLAVA - Česi si cez víkend zvolili za nového prezidenta Miloša Zemana. Volebnou atmosférou v poslednej chvíli otriasla špinavá kampaň, keď bývalý príslušník ŠtB, advokát Vladimír Zavadil, nechal zverejniť lživý inzerát proti kandidátovi Karlovi Schwarzenbergovi. Schwarzenberg následne voľby prehral. Zďaleka pritom nebol jediným kandidátom, ktorému lživá antikampaň zrejme zlomila krk.
Proti dobre namiešanému koktailu lží a pravdivých informácií sa Schwarzenberg nedokázal účinne brániť. Antikampaň je podľa politológov bežnou súčasťou kampaní a kandidát na ňu musí byť pripravený. "Vždy je to psychologicky vypočítané a cielené na poslednú chvíľu. Tak, aby obeť kampane už nestihla účinne reagovať," vysvetľuje politológ Miroslav Kusý.
Radičovú odpálila maďarská karta a vymyslené plagáty
Slovensko nedávno zažilo takmer totožný prípad. Počas posledných prezidentských volieb začal niekto na južnom Slovensku šíriť amatérsky vyrobené letáky. Tie boli napísané zlou maďarčinou a trvdili, že Iveta Radičová výmenou za politickú podporu Strany Maďarskej Koalície sľúbila podporu autonómií Maďarov na južnom Slovensku.
Letákov sa chytila agentúra, ktorá pracovala pre Radičovej protikandidáta Ivana Gašparoviča. V niekoľkých médiách zaplatila inzerát, ktorým Radičovú označila ako kandidátku, ktorá sľubuje autonómiu južného Slovenska. Aj Radičová voľby prehrala. Ku zadaniu inzerátov sa neskôr prihlásila Anna Belousovová, vtedajšia podpredsedníčka SNS. Ako poslankyni jej nehrozilo trestné stíhanie.
Tuskova osudná nemecká karta a Wermacht!
Podobne svojho času prehral prezidentské voľby v Poľsku Donald Tusk. Člen strany Právo a Spravodlivosť vtedy zverejnil informáciu, že Tuskov dedo bol členom Wehrmachtu, teda ozbrojených síl Tretej ríše. Informácia bola zmanipulovanou polopravdou, no voľby vyhral Tuskov protikandidát Lech Kaczyński, člen Práva a Spravodlivosti. Informáciu zverejnil Kaczyńského spolustraník Jacek Kurski. Zo strany ho vylúčili a Kaczyński sa za jeho skutok ospravedlnil. Voľby však vyhral on.
Podľa politológa Jána Baránka majú volebné štáby expertov na vytváranie čiernych kampaní, i na obranu voči nim. "Volebný štáb by takého človeka mal mať. Bohužiaľ, aj takto funguje politika," povedal Topkám Baránek. Podľa Baránka je základom prípravy kampane zozbierať negatívne informácie na protivníka a zároveň byť pripravený, že protivník robí to isté. "Výsledok v percentách síce nie je merateľný, ale ak je to dobre načasované, býva to účinné. Dôležité je, aby čierna kampaň nebola postavená na očividnom nezmysle, ale na zmesi právd a lží, ktorá sa ťažko vyvracia," tvrdí Baránek.
Česko a Benešové dekréty
V prípade Karla Schwarzenberga použil zadávateľ inzerátu skreslenú interpretáciu jeho výrokov. Dotkol sa však citlivej témy, Benešových dekrétov a odsunu sudetských Nemcov. V Čechách je táto téma podobne citlivá, ako maďarsko-slovenské spory u nás.
Miroslav Kusý i Ján Baránek si spomenuli na príklad zo slovenskej minulosti, keď podobnú dezinformáciu vo svoj prospech využil Vladimír Mečiar. V parlamentných voľbách v roku 1994 sa Mečiar pred kamerami rozčuľoval, že nebol zapísaný vo volebnom zozname a nechceli ho pustiť k voľbám. "Zjavne si to sám pripravil. Ale podal to veľmi dramaticky a dostalo sa to do všetkých médií v deň volieb. Malo to obrovský ohlas, mohlo mu to zmobilizovať voličov," dodáva Miroslav Kusý.