BRATISLAVA - Stanice technickej a emisnej kontroly budú musieť mať od leta nainštalované kamerové systémy. Prevádzkovatelia staníc nákup kamier nakoniec nechajú zaplatiť majiteľom áut vo forme drahšej kontroly.
Podľa zákona o pozemných komunikáciách, ktorú prijala ešte bývalá vláda, musí byť kamerový dohľad na každej linke STK. Nákup techniky, náklady na uchovávanie zaznamenaných dát i samotnú prevádzku a údržbu kamier musí niekto zaplatiť. To, že sa nakoniec na dohľadový systém poskladajú majitelia automobilov je viac než pravdepodobné. O konkrétnych cenách sa dnes dá len ťažko hovoriť, pretože dodávateľom týchto systémov nemôže byť ktokoľvek. Ministerstvo dopravy musí každej stanici schváliť dodávateľa podľa toho, či monitorovanie spĺňa stanovené podmienky a technické normy. Takéto schválenie má zatiaľ len jediná firma, na výsledok posúdenia čakajú ďalšie tri spoločnosti.
Kamerový systém prinesie do STK aj digitalizáciu dát. Namerané údaje o kontrolovanom automobile sa už nebudú zapisovať do papierovej kartotéky a posielať na úrady. Z databázy digitálnych záznamov sa niektoré úkony budú dať prekontrolovať aj spätne. Po novom do nej môže nahliadnuť ministerstvo dopravy, krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, obvodný úrad dopravy, polícia a oprávnená osoba technickej či emisnej kontroly. Týmto opatrením sa má zlepšiť štátny dozor nad STK.
Za STK dnes zaplatíte podľa sadzobníkov jednotlivých staníc viac ako 25 €. Nezriedka potrebné STK dostanú aj autá , ktoré na kontrole vôbec neboli. Tu sa ceny pohybujú individuálne, najčastejšie okolo 100€. Od kamerového systému si ministerstvo sľubuje veľa, no pravda je taká, že kto chce podvádzať, toho ani kamery neodradia. Niektoré stanice technickej kontroly už dnes majú nainštalované kamery a za vopred dohodnutý 80 eurový poplatok do vrecka technika prejde auto bez problémov aj takouto zabezpečenou linkou. Prevádzkovateľovi v prípade odhalenia hrozí pokuta až do výšky 16 500 eur.
Emisné kontroly budú pod kamerami až od roku 2014, ale len v prípade, že ide o samostatné pracovisko, kde sa technická kontrola vozidiel nevykonáva.