BRATISLAVA - Tisícky ľudí dostali koncom roka do rúk fiktívne pokladničné bločky, ktoré najmä vodičov upozorňujú na potenciálne finančné následky jazdy pod vplyvom alkoholu. Na bločku svieti výsledná suma k úhrade viac ako 25-tisíc eur. Zahŕňa v sebe sumu za odtiahnutie vozidla z miesta nehody, opravu rozbitého auta, operáciu zlomenej panvovej kosti či hospitalizáciu v nemocnici.
„Chceme ľudí upozorniť, že šoférovaním pod vplyvom alkoholu riskujú nielen pokutu a materiálne škody, ale predovšetkým zdravie a život seba a iných motoristov či chodcov,“ povedala hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne Lucia Muthová. V spoločnej kampani rozdali Nadácia Allianz a občianske združenie Fórum PSR Slovensko 30-tisíc bločkov v prevádzkach zapojených do iniciatívy Liga výnimočných. Tá združuje viac než tisíc barov, reštaurácií či pubov.
Okrem kampane zacielenej na vodičov zorganizovalo Fórum PSR Slovensko spolu so zodpovednými predajcami a distribútormi liehovín, združenými v iniciatíve Liga výnimočných, na december a január aj druhý ročník školení pre zamestnancov barových prevádzok pod názvom „Nemáš 18? Nemáš šancu!“.
Na odborných seminároch, ktorých témou je prevencia nalievania alkoholických nápojov neplnoletým, sa minulý rok zúčastnilo 2 914 zamestnancov z 1 094 slovenských reštaurácií, klubov, barov, kaviarní i hotelov. Aj počas druhého ročníka dostanú účastníci možnosť bližšie sa zoznámiť so zdravotnými a právnymi rizikami predaja alkoholu neplnoletým a na modelových situáciách si vyskúšať, ako sa s problematickými okolnosťami čo najlepšie vyrovnať aj v praxi.
Práve prichádzajúce sviatky totiž so sebou už tradične prinášajú zvýšené riziko kontaktu detí a mladistvých s alkoholom. Jedným z najväčších problémov je ľahká prístupnosť alkoholu neplnoletým v baroch a na diskotékach, ktorých zamestnanci nedostatočne kontrolujú vek svojich zákazníkov. Školitelia sa v diskusii s personálom podnikov preto zamerajú najmä na to, aby barmani v každej situácii dokázali reagovať v záujme ochrany mládeže. „Barmani či čašníci sami totiž nezriedka čelia dileme.
Buď nechcú uraziť zákazníka, ak si nie sú istí jeho vekom, nevedia, ako zareagovať, keď neplnoletým objedná alkohol ich dospelý kamarát, alebo si nie sú istí, čo robiť, keď mládež do podniku v zjavne podnapitom stave už dorazí,“ povedal Martin Šimunič zo združenia Fórum PSR Slovensko. V rámci kampane
„Nemáš 18? Nemáš šancu!“ rozdajú aj päťtisíc informačných letákov a tisíc prevádzok, ktorých barmani prešli školením, bude označených špeciálnou zelenou samolepkou Pi s rozumom. Do týchto barov rozdajú aj dotazníky, ktorých cieľom je preskúmať, ako efektívne sa preškolený personál dokázal vyrovnať so skutočnými situáciami, ktoré priniesla prax.