BRATISLAVA - O jeden počítač sa v slovenských základných a stredných školách delia takmer štyria žiaci (3,72 žiaka). Internet je už zavedený vo všetkých školách spadajúcich pod rezort školstva. Školy by mohli podľa spoločnosti DATALAN využívať napríklad aj cloudové riešenia, ktoré si nevyžadujú vysoké vstupné investície.
V roku 2011 na jeden počítač v základných školách pripadalo 4,31 žiaka. V stredných školách bola situácia lepšia, o jeden počítač sa delili traja žiaci (2,91), uviedol pre agentúru SITA hovorca rezortu školstva Michal Kaliňák. V Európskej únii sa čísla rôznia, najlepšie sú na tom škandinávske krajiny, kde sa to blíži k pomeru 1:1.
Informačné technológie sú už vo všetkých školách. "Vybavenie hardvéru a softvéru je rôzne v závislosti od typu škôl ako aj škôl samotných," doplnil hovorca. Rozširovanie internetu bolo vyriešené v projekte Infovek II. "Dnes skôr čelíme výzve zvyšovania prenosových rýchlostí, na základe ktorých by sa školám umožnilo využívať širší rámec on-line služieb, ako je to v súčasnosti," doplnil Kaliňák.
Prístup na internet typu služby A s rýchlosťou pripojenia 12 Mbps, vrátane WiFi, má 600 škôl. Najväčší počet škôl - 1 414 má typ služby B s rýchlosťou pripojenia 3 alebo 6 Mbps spolu s WiFi. Z toho 478 škôl má rýchlosť pripojenia 6 Mbps. Ďalších 327 škôl má internet s rýchlosťou pripojenia 2,5 Mbps, vrátane WiFi a 477 škôl využíva internet služby D s rýchlosťou pripojenia 128 kbps bez WiFi.
V oblasti modernizácie škôl môžu veľkú úlohu zohrávať cloudové riešenia, ktoré sú fenoménom doby. Ide o model vývoja a používania počítačových technológií, ktorý je charakterizovaný ako poskytovanie služieb či programov uložených na serveroch na internete. Užívatelia k nim môžu pristupovať napríklad pomocou webového prehliadača alebo klienta danej aplikácie a používať ich prakticky odkiaľkoľvek.
Podľa spoločnosti DATALAN si nevyžadujú vysoké vstupné investície, prinášajú sofistikované nástroje a prístup k nim kedykoľvek a prakticky odkiaľkoľvek. "Žiak ani učiteľ sa nemusia nachádzať fyzicky v škole, pri danom počítači, ale k zvolenej službe či funkcionalite majú prístup," hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti DATALAN Marek Paščák.
Pre školy by mohla byť vhodná podľa Paščáka aj cloudová verzia najrozšírenejšieho kancelárskeho balíka, ktorá žiakom a učiteľom prináša nielen prístup k potrebným programom, ako je Word či Excel, no hlavne umožňuje spolupracovať na spoločných projektoch a zdieľať informácie v reálnom čase. "Žiaci môžu sledovať vyučovací proces z akéhokoľvek miesta, zapájať sa do neho a odpovedať na otázky, či prostredníctvom instant messagingu zisťovať informácie o preberaných témach. Tiež je možné zabezpečiť videokonferencie alebo zdieľanie pracovných plôch a aplikácií," vysvetlil Paščák.
Okrem informačných technológií je podľa obchodného riaditeľa DATALAN-u dôležitý aj prístup k internetu. "Pripojenie s rýchlosťou 12 Mbps považujeme za pomerne dostatočné, uvedená rýchlosť nekladie významné prekážky ani pri využití cloudových riešení, ktoré sú na kvalitu pripojenia najcitlivejšie," doplnil. Dôležitejšia ako rýchlosť je v tejto súvislosti stabilita pripojenia a minimalizácia jeho možných výpadkov. Problémy s rýchlosťou sa však môžu prejaviť, ak sa o pripojenie delí veľký počet užívateľov v školách s veľkým počtom žiakov.
Podľa Paščáka by sa malo čo najviac škôl dostať aspoň na úroveň 12 Mbps, aby najmä školy v regiónoch so zaostalou infraštruktúrou dokázali poskytnúť žiakom vzdelávanie na zodpovedajúcej úrovni. "V opačnom prípade sa bude rozdiel medzi chudobnejšími a bohatšími regiónmi aj z pohľadu digitálnej gramotnosti iba zvyšovať," dodal.