BRATISLAVA - Minister vnútra Robert Kaliňák verí, že v prípade zrúteného mosta pri Kurimanoch nedošlo k šetreniu na nesprávnom mieste a nehoda nemá žiadne spojenie s cenami.
Povedal to v dnešnej diskusnej relácii Sobotné dialógy Slovenského rozhlasu - Rozhlasu a televízie Slovenska (SRo - RTVS). Uznáva, že ak by boli dodržané všetky technologické postupy a bezpečnostné predpisy, k tragédii by nedošlo.
Pád mosta zapríčinil kolaps podpornej konštrukcie označovanej skruže, ktorá ako lešenie drží debnenie na vlievanie betónu počas betonáže vrchnej časti mosta. Práve počas betónovania došlo ku kolapsu a následnému zrúteniu sa mosta spolu s robotníkmi, ktorí pracovali navrchu a betónovali. Medzi obeťami sú aj tí, ktorí pracovali na zemi a obsluhovali betónovacie zariadenia. Celá tragédia sa stala podľa Kaliňáka v priebehu niekoľkých sekúnd. Hasičom a záchranárom poďakoval za to, že sa im v priebehu jednej hodiny podarilo všetkých 16 zranených mužov dostať spod sutín a to i napriek hrozbe stále padajúcich oceľových konštrukcií. Ich úsilie podľa ministra s veľkou pravdepodobnosťou pomohlo znížiť počet obetí.
V súčasnosti je na mieste asi päť až šesťmetrová vrstva napadaného materiálu. Tú treba postupne odstraňovať tak, aby sa v nej dali nájsť náznaky presných príčin. Odstraňovanie sutín by malo podľa ministra trvať asi dva týždne. Nezabetónovanú časť mosta bude pravdepodobne potrebné strhnúť dole. Ako Kaliňák v diskusnej relácii ďalej uviedol, každý kompetentný bude podrobne skúmať, ako mohlo dôjsť k takémuto "fatálnemu zlyhaniu". Od dnešného rána na mieste pracuje špeciálna skupina vyšetrovateľov, ktorí objasňujú situáciu, vypočúvajú svedkov a zhromažďujú informácie. Hrubý odhad o tom, kedy sa vyšetrovanie skončí, Kaliňák určil na jeden až dva mesiace.
Výber firmy, ktorá je v Českej republike obvinená z podobnej tragédie s počtom obetí osem, Kaliňák nechcel hodnotiť. Uznal, že tento problém vyvoláva veľa otázok a že je oprávnené pýtať sa, či má štát takejto firme niečo zveriť. V súvislosti s tým poznamenal, že toto je jedna z vecí, ktorú sa vláda snaží pretaviť do zákona o verejnom obstarávaní. Zámerom je, aby sa firmy, ktoré zlyhajú pri výstavbe finančne, kvalitou diela, v termíne alebo inak, nemohli o zákazky tohto typu už uchádzať. Sankčné mechanizmy v zmluve s firmou Bögl a Krýsl nepozná. Zároveň uviedol, že v tomto reťazci firiem sú ešte aspoň tri ďalšie stupne subdodávateľských vzťahov. Hlavný dodávateľ má však podľa Kaliňáka niesť zodpovednosť aj za to, koho si vyberie k spolupráci. Zastavenie činnosti by komplikovala prezumpcia neviny, s ktorou by firmy na súdoch pravdepodobne vyhrávali. Minister ale dodal, že "žiadny stavebník neprevezme polohotové dielo, ešte k tomu také, ktoré malo tento problém". Podľa Kaliňáka je teda vážny problém s termínom dostavby diaľnice.