BRATISLAVA - Na stredných odborných školách končí od nového školského roka 171 odborov. Naopak, experimentálne sa bude overovať 55 nových študijných a učebných odborov a päť študijných odborov na konzervatóriách.
„Pôjde napríklad o mechanika automobilových liniek, kontrolóra potravín, informačné technológie a informačné služby v cestovnom ruchu, právo a podnikanie či reklamnú tvorbu alebo ochranu osôb a majetku,“ informovalo ministerstvo školstva. Nové moderné odbory podľa rezortu reagujú na aktuálne požiadavky trhu práce.
Koniec takmer dvoch stoviek odborov avizoval koncom minulého roka exminister Eugen Jurzyca (SDKÚ-DS). O tom, ktoré odbory skončia, rozhodol podľa neho súbeh troch kritérií, a to nezáujem študentov dva cykly po sebe, nezáujem zamestnávateľov o absolventov týchto odborov a duplicita s inými, už existujúcimi odbormi.
Medzi odbory, kde sa aspoň dva roky po sebe neprihlásil žiaden študent, alebo bol záujem minimálny, patrí kamenárstvo či strojárstvo - hydraulické systémy. Odbory, o ktoré nebol záujem študentov a navyše ostávali ich absolventi bez práce, boli napríklad mechanizátor rastlinnej výroby alebo polygraf - tlač na polygrafických strojoch. Pre vecné či obsahové prekrývanie sa niektorých odborov ministerstvo rozhodlo zo zoznamu vyradiť niektoré užšie špecializované odbory ako hutník - výroba koksu, hutník - výroba železných kovov, hutník - výroba neželezných kovov a hutník - tvárnenie kovov. V sieti naďalej zostáva odbor hutník.
Minister školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) pri svojom nástupe avizoval, že chce vzdelávanie viac prepojiť s praxou. Ministerstvo tvrdí, že pripravilo také legislatívne zmeny, aby zástupcovia zamestnávateľov alebo profesijných organizácií mohli do procesu vzdelávania vstupovať už pri tvorbe štátnych vzdelávacích programov alebo priamo školských vzdelávacích programov či pri určovaní počtu otvorených tried prvých ročníkov. Nová legislatíva má tiež umožniť firmám, aby mohli vstupovať do vzdelávacieho procesu napríklad prostredníctvom zástupcov zamestnávateľov v radách škôl alebo zastúpením na záverečných, maturitných či absolventských skúškach.
"Snaha o prepojenie teórie s praxou naozaj smeruje k tomu, aby čo najviac žiakov v strednom odbornom vzdelávaní absolvovalo čo najviac praktickej prípravy priamo vo firmách a pre konkrétnych zamestnávateľov," uviedol hovorca ministerstva Michal Kaliňák.