Pondelok23. december 2024, meniny má Nadežda, Naďa, zajtra Adam, Eva

Pád našich potravín: Najviac z obchodov zmizla slovenská slanina!

BRATISLAVA - Domácich potravín, ktoré sú vytláčané zahraničnými výrobkami, je na pultoch našich predajní čoraz menej. Miznú slovenské syry, šunka, slanina, ale tiež čokolády a ovocné kompóty sa pomaly vytrácajú. Deje sa to napriek tomu, že obchodníci už vlani prejavili záujem ich podiel zvyšovať.

Pri nákupe potravín, podľa prieskumu Eurobarometer, pokladá cenu za dôležitú až 97 % z nás, teda takmer každý nakupujúci Slovák. Rovnako dôležitá i kvalita a pri nakupovaní potravín ju berie do úvahy zhodných 97 % opýtaných Slovákov. Cena alebo kvalita? Podľa analytického tímu Poštovej banky je uprednostnenie ceny pred kvalitou v slovenskej praxi predsa len o niečo pravdepodobnejším.

Takmer rovnako dôležitý je pre nás pôvod produktu. Na krajinu pôvodu, teda na formulku „made in“ sa pri nákupe potravín pozerá rovných 80 % Slovákov. To ale neznamená, že je pre nich kľúčové vidieť na obale produktu výlučne iba „made in Slovakia“. Inak by sa asi nemohlo stať, že sa tak dobre sa predávajú výrobky, ktoré  počas svojej púte do našich obchodov precestujú toľko, čo mnohí z nás neprecestujú ani za celý život.

Podľa prieskumu spoločnosti GfK realizovaného pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) sú na tom najhoršie slovenská slanina a šunka. Oproti vlaňajšku kleslo zastúpenie slovenskej slaniny na pultoch o 21 % a šunky o 18 %.

Radosť nemôžu mať ani mliekari, producenti prírodných zrejúcich syrov, ktorých podiel sa znížil o 16 %. Dobre nedopadli ani ovocné kompóty. Zastúpenie týchto domácich produktov klesol o 13 %. Už v roku 2011 pritom slovenské ovocné kompóty tvorili nízky, len 32 percentný podiel na pultoch predajní. Z obchodných reťazcov sa úplne vytrácajú domáce konzervy najmä s fazuľou a šampiňónmi.

 Podiel vybraných slovenských potravín v obchodoch
 Kategória potravín  2011  2012  Rozdiel
 slanina  71%  50%  -21%
 šunka  61%  43%  -18%
 prírodne zrejúce syry  55%  39%  -16%
 čokoláda / tyčinky  51%  36%  -15%
 cukríky / žuvačky  37%  26%  -11%
 ovocný kompót  32%  19%  -13%
 pradaj. pretlak  40%  27%  -13%
 croissant / muffin  31%  20%  -11%
 tavený syr / nátierka  63%  53%  -10%
 slané tyčinky  66%  57%  -9%
 párky  66%  57%  -9%
 balené mäso  62%  54%  -8%
 hrášok  29%  21%  -8%
 smotana   67%  60%  -7%
 šampiňóny  18%  12%  -6%
 saláma  54%  49%  -5%
 kyslé uhorky  26%  23%  -3%
 fazuľa  18%  16%  -2%
 kukurica  27%  26%  -1%

 

„Ak hodnotím celkový podiel domácich potravín na domácich pultoch 46 %, že je pre slovenskú ekonomiku nezdravý, ako mám potom pomenovať mizivé zastúpenia komodít, ktorých sme prednedávnom boli výnimoční producenti a exportéri do významných európskych štátov?,“ pýta sa prezident PKS Daniel Poturnay.

 

V záujme podpory domácej ekonomiky by obchod mal poskytnúť dostatočný priestor lokálnym výrobcom. To, že si na celom území Slovenska máme možnosť kúpiť výlučne jeden a ten istý druh tovaru, asi nikoho nenadchne. Naopak, pestrosť a rôznorodosť ponúkaného tovaru v jednej kategórii nás uspokojí viac.

„Pre PKS bolo zníženie podielu domácich potravín na pultoch nepríjemnou správou, pretože obchodníci už vlani deklarovali záujem ich podiel zvyšovať. Je to ďalší úder pod pás výrobcom, ktorý znamená postupnú likvidáciu slovenského potravinárstva, úbytok pracovných miest a v konečnom dôsledku aj stratu potravinovej sebestačnosti,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.

 

 

 

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu