BRUSEL / BRATISLAVA - Vodiči si v posledných týždňoch musia zvykať na zlé správy. Okrem toho, že platia drahé pohonné hmoty a vláda oznámila zámer zaviesť daň pri kúpe nového auta, je tu ďalšia. Podľa návrhu nových pravidiel, ktoré prijala Európska komisia pre celú EÚ, budú musieť prejsť STK každoročne autá staršie ako šesť rokov.
Toto nepopulárne opatrenie sprísňuje systém kontroly technického stavu vozidiel a rozširuje jeho pôsobnosť, pretože štandardy technickej kontroly prijaté v roku 1977 sa doteraz menili len minimálne. Návrh ešte musí schváliť Európsky parlament a následne na to budú mať členské štáty dva roky na zosúladenie vnútroštátnych noriem s novými pravidlami. Technické kontroly po novom tak budú od roku 2016.
Podľa nových pravidiel bude musieť prejsť STK každoročne auto, motorka, či skúter staršie ako šesť rokov, čo predstavuje u nás asi 65 – 70 % motorových vozidiel. V súčasnosti na Slovensku idete na STK až po štyroch rokoch ak si kúpite nové auto. To sa nezmení. Na prvej STK dostane známku na dva roky. Ani to sa nezmení. Potom už ale chodíte na STK pravidelne každý rok.
Zmeny sa netýkajú len veku auta, ale aj počtu najazdených kilometrov. Pri technickej kontrole vám budú ich budú zaznamenávať. Dôvodom je zamedziť manipulácii, keďže v inzercii, či autobazároch sa pretáčanie najazdených kilometrov pri predaji auta stalo bežným pravidlom. Po novom ak má auto najazdených viac ako 160 tisíc kilometrov, musí ísť na estékáčku každý rok.
Medzi závažnosťou dopravných nehôd a vekom vozidiel existuje jasná súvislosť. Návrh EÚ hovorí o tom, že medzi piatym a šiestym rokom vozidla podstatne stúpa počet vážnych dopravných nehôd, s obeťami na životoch, spojených s technickými nedostatkami.
Rozsah vozidiel, v prípade ktorých sa má vykonať technická kontrola, sa rozšíri na najrizikovejšie skupiny účastníkov cestnej premávky, ako sú motocykle a mopedy či trojkolky. Na tieto sa v súčasnosti nevzťahuje povinnosť technickej kontroly podľa právnych predpisov EÚ. To konkrétne znamená, že napríklad motorkám nerobia skúšku na emisie.
Vodiči motocyklov predstavujú skupinu účastníkov cestnej premávky s najväčším bezpečnostným rizikom. S viac ako 4 500 obeťami dopravných nehôd ročne sa tejto skupiny navyše netýka ani celková klesajúca tendencia v počte úmrtí. Štatistiky hovoria, že 8 % dopravných nehôd s motocyklami je spôsobených s technickými nedostatkami.
Ročne zahynie pri dopravných nehodách viac ako 1 400 vodičov mopedov. Takmer tretinu z nich tvoria mladí ľudia vo veku 14 až 21 rokov. Viac ako 25 000 vodičov mopedov utrpelo vážne zranenia, pričom takmer 9 000 z nich sú mladiství vo veku od 14 do 21 rokov.
Za STK dnes zaplatíte viac ako 25 €. Legálnou cestou. Nezriedka potrebné STK dostanú aj autá , ktoré na kontrole vôbec neboli. Tu sa ceny pohybujú individuálne, najčastejšie okolo 100€. Hoci Slovensko už sprísnilo legislatívu a technická kontrola už je miestami pod drobnohľadom kamier, nič sa nezmenilo. Za „prejdenie“ pod kamerou sa platí 80 €. Ak sa vám to zdá ako dobrý kšeft, pridáme ešte jednu sumu. Úplatok za povolenie mať stanicu technickej kontroly sa údajne pohybuje na sume okolo 15 000 €. Po novom má dozor nad subjektmi, ktoré vykonávajú kontrolu STK, prevziať štát.