BRATISLAVA – Chystá sa úplné zastavenie železničnej dopravy na šiestich trasách, kde ju cestujúci využívajú len v minimálnej miere. Jedným z dôvodov prečo ľudia necestujú vlakom má byť aj fakt, že železničné stanice sú často krát na okraji mesta, či obce.
Ministerstvo dopravy má už na stole návrh osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) na reorganizáciu regionálnych vlakov. Zmeny sa v súčasnosti pripomienkujú, platiť by mali od pravidelnej úpravy cestovného poriadku, ktorá bude 9. decembra.
Úplne zastavená má byť podľa návrhu železničná doprava na tratiach:
- z Bánoviec nad Ondavou do Veľkých Kapušian
- zo Spišských Vlachov do Spišského Podhradia
- z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice
- z Prievidze do Nitrianskeho Pravna a
- z Jesenského do Turni nad Bodvou
- z Lipian do Plaveča zostane zachovaný jeden pár vlakov týždenne, ktorý bude voziť študentov z a do Prešova.
"Spoje budú rušené v oblastiach, kde je dostatočná alternatíva železničnej dopravy autobusovou dopravou," priblížila Katarína Šimková z tlačového odboru ministerstva dopravy. Rezort ani ZSSK preto nebudú podľa jej slov nahrádzať zrušené spoje autobusmi.
"Dôvodom rušenia železničnej dopravy na týchto tratiach je to, že na uvedených úsekoch sú vlakové spojenia využívané cestujúcou verejnosťou v minimálnej miere, pričom dopravná obslužnosť príslušného územia je zabezpečená existujúcou autobusovou dopravou," vysvetlila Šimková.
Málo cestujúcich vo vlakoch vyplýva podľa nej aj z toho, že železničné stanice sa často nachádzajú na okraji miest a obcí.
Peniaze, ktoré sa osobnému dopravcovi podarí takto ušetriť, použije na zahustenie dopravy v iných častiach Slovenska, kde je obsadenosť vlakov vyššia. "Tu bude doprava zorganizovaná v taktovom režime, to znamená že odchody vlakov sa budú opakovať v pravidelných časových intervaloch v priebehu celého dňa," priblížila Šimková. Znamená to podľa nej, že za rovnaký balík peňazí sa urobí prehľadnejšia a hustejšia železničná doprava. "V ostatných oblastiach bude dopravnú obsluhu zabezpečovať existujúca autobusová doprava," doplnila Šimková.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. tvrdí, že návrh nového cestovného poriadku 2012/2013 pripravila podľa objednávky výkonov od ministerstva dopravy a objednávky samosprávnych krajov pre regionálne trate. Viaceré samosprávy, napríklad v Banskobystrickom kraji, návrh cestovného poriadku kritizujú. "Keďže ide o návrh cestovného poriadku, ZSSK bude naďalej rokovať s ministerstvom dopravy o pripomienkach a návrhoch na zmenu pripravovaného nového grafikonu 2012/13 a takisto o oprávnených požiadavkách príslušných vyšších územných celkov," informoval riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Šarluška. Pripomienky k návrhu nového cestovného poriadku ZSSK, ktorý bude od 9. decembra 2012 platiť dvanásť mesiacov, možno posielať na odbory dopravy samosprávnych krajov do 8. júla.
Rámcový návrh cestovného poriadku 2012-2013 si môžete pozrieť tu.
S návrhom nového cestovného poriadku ZSSK už vyslovili nespokojnosť napríklad Banská Štiavnica a okolité obce, ale aj iné samosprávy v Banskobystrickom kraji. Nepáči sa im, že od decembra má byť úplne zrušená osobná doprava na trati Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica a medzi Banskou Bystricou a Turčianskymi Teplicami a na trase Jesenské - Plešivec - Turňa nad Bodvou by mali premávať iba rýchliky a zrýchlené vlaky.
Medzi obcami Jesenské a Plešivec by tak ľudia mohli využívať iba stanice v kúpeľoch Číž a Tornali a medzi Banskou Bystricou a Turčianskymi Teplicami žiadnu.
Primátor Banskej Bystrice Peter Gogola označil za neprijateľné hlavne navrhované značné obmedzenie priameho rýchlikového spojenia centra stredného Slovenska s Bratislavou. Cestujúci na tejto trase by mali od decembra totiž zväčša prestupovať vo Zvolene, teda ako v čase pred elektrifikáciou železnice medzi Zvolenom a Banskou Bystricou. Výhrady k návrhu cestovného poriadku sa ozývajú aj v iných regiónoch Slovenska.
Na týchto tratiach vlaky nepremávajú: | |
---|---|
100 | Bratislava - Marchegg ÖBB - Wien ÖBB; Marchegg ÖBB - Gänserndorf ÖBB |
101 | Bratislava Petržalka - Kittsee ÖBB - Wien ÖBB |
112 | Zohor - Plavecký Mikuláš |
115 | Holíč nad Moravou - Hodonín ČD |
117 | Brezová pod Bradlom - Jablonica |
122 | Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice |
124 | Trenčianska Teplá - Lednicke Rovne |
132 | Bratislava - Rusovce - Rajka MÁV |
134 | Šala - Neded |
136 | Komárno - Kolárovo |
141 | Leopoldov - Kozárovce (v úseku Lužianky - Kozárovce doprava t.č. zastavená) |
142 | Zbehy - Radošina |
144 | Prievidza - Nitrianske Pravno |
153 | Zvolen - Čata (v úseku Zvolen os. st. - Šahy doprava t.č. zastavená) |
154 | Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica |
161 | Lučenec - Kalonda |
163 | Katarínska Huta - Breznička |
164 | Fiľakovo - Somosköújfalu MÁV |
165 | Plešivec - Muráň |
166 | Plešivec - Slavošovce |
167 | Dobšiná - Rožňava |
168 | Moldava nad Bodvou - Medzev |
175 | Rimavská Sobota - Poltár |
186 | Spišská Nová Ves - Levoča |
187 | Spišské Vlachy - Spišské Podhradie |
192 | Trebišov - Vranov nad Topľou |
195 | Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany |