Na prestížnej výstave elektroniky CES v Las Vegas sa každý rok výrobcovia predbiehajú v tom, kto prinesie zaujímavejšiu novinku. Vlani ešte nebolo jasné či sa televízory zmenia na trojrozmerné kino, alebo multimediálnu konzolu. Dnes už vieme, že vyhráva čo najbohatší obsah.
Vystavovatelia na Consumer Electronics Show potvrdili TV trend pre rok 2012. Rivalita o zákazníka sa orientuje predovšetkým na online služby. Ako sa ukázalo, televízni diváci zatiaľ nie sú ochotní pre sporadické sledovanie 3D filmov investovať do nového príjmača. Ba dokonca nie sú ani ochotní si nasadiť potrebné okuliare. Našťastie je však po ruke celá škála inteligentných funkcií, vďaka ktorým si ľahko obľúbite prednosti novej telky. No a samozrejme nástupom technológie OLED už majú televízory farby krajšie ako tie, ktoré vidíme okolo seba v skutočnom živote.
Program TV staníc je už druhoradý
Nesporný je trend presieťovania jednotlivých zariadení v domácnosti. Predovšetkým mobilný telefón, ako najrozšírenejšie komunikačné zariadenie, sa snažia výrobcovia prepojiť s veľkou obrazovkou tak, aby aplikácie z mobilu nadobudli nový rozmer. Výzva nabrala na aktuálnosti aj vďaka čoraz populárnejšiemu otvorenému operačnému systému Android. Inteligentné telefóny ale veľa žerú, preto musia často na nabíjačku. Táto skutočnosť neušla gigantu LG, ktorý prišiel s originálnou myšlienkou. Ak prepojíte svoj inteligentný telefón s televízorom, a pritom ho nemáte po ruke, lebo je niekde napojený v zásuvke, môžete ho ovládať cez diaľkové od televízora. Cez ovládač sa dá spustiť na TV nielen hra z mobilu, ale aj textový editor na písanie správ. A funguje to aj opačne. Na mobil, či tablet dokážete poslať televízne vysielanie. Pre „gejmerov“, ktorým zábava z mobilu nestačí, ponúka LG na svoje obrazovky plnohodnotné počítačové on line hry. Bez nežiaducej odozvy a bez trhania obrazu. A to aj napriek tomu, že tieto televízory v sebe neskrývajú žiaden supervýkonný procesor, ani obrie pamäte na ukladanie dát. Podarilo sa to vďaka partnerstvu. Aplikácia beží na vzdialenom serveri a k hráčovi sa dostáva iba obraz so zvukom. Pričom potrebná interaktivita pre ovládanie hry zas takú veľkú dátovú prevádzku nevytvára. Profit pre užívateľov je aj v tom, že okrem fixne umiestneného televízora sa dá hrať aj na tabletoch či smartfónoch. Otázkou zostáva aké druhy hier sa v obývačkách uchytia, či to budú tie prepracované počítačové, alebo jednoduchšie známe z telefónov.
3D v úzadí
Výrobcovia televízorov očakávali od sprístupnenia 3D technológie do každej obývačky masívny záujem zo strany užívateľov o nový druh zážitku. Vlaňajšia vlna masírovania návštevníkov CES ale nepadla na úrodnú pôdu. Napriek tomu o slepú uličku určite nejde a vylepšuje sa, čo sa len dá. Napríklad aktívne okuliare nahradili pasívne pričom divák si už sám dokáže podľa individuálnych požiadaviek nastaviť parametre ako hĺbka trojrozmernosti, ale reguluje si tiež rovnováhu, aby do oboch očí dostal rovnakú porciu svetla, ostrosti, farby atď. Úpravy sa dočkal aj algoritmus ktorým sa mení 2D obsah na trojrozmerný, aby bol výsledný efekt dynamickejší. Spľasnutie bubliny okolo 3D dokazuje stánok LG. Kým vlani venovali všetko tomuto fenoménu, tento rok už len 40% produktov je zasvätených 3D. Ale až 75 % s tvoria inteligentné televízory.
Sociálna sieť na veľkých uhlopriečkach
Aj u nás populárny Samsung stavil na iný druh služieb. Pokúša sa zosieťovať jednotlivých členov rodiny. Ide viac menej o sociálnu sieť, tento krát by sa obsah, predovšetkým fotky, mali zobrazovať cez prístupové heslo priamo na obrazovke televízora. Možno si poviete, že členovia rodiny žijú predsa v jednej domácnosti, načo by četovali cez televízor? No podľa poskytovateľa má táto služba budúcnosť nielen v USA, kde sú príbuzní od seba vzdialení na niekoľko tisíc kilometrov. Sieť nie je uzavretá, okrem televízorov sa na ňu napojíte aj s počítačom a mobilnými zariadeniami.
Panasonic sa tiež nenechal zahanbiť, na CES predstavil 15 nových LCD modelov, pričom ani plazmu nepovažujú v tejto firma za mŕtvu záležitosť. Aj tu nahradili aktívne 3D okuliare lacnejším a jednoduchším pasívnym riešením. Top produktom označili tzv. IPS panel s dokonale ostrým obrazom nech už sa pozeráte z akéhokoľvek uhlu.
Spoločnosť Sharp sa už istý čas chváli obrazovkou v rozlíšení 7630 na 4320 pixlov, zatiaľ však v takejto kvalite nedokáže nikto dodať potrebný obsah, preto predpokladá uvedenie technológie na trh až v roku 2020. Sharp veľmi obľubuje veľké uhlopriečky. Ani tento krát nebolo na stánku menej ako 60 palcov. Môžu si to dovoliť. Iba Sharp má totiž fabriku na výrobu panelov desiatej generácie a dokáže tak hospodárne vyrábať obrovské televízory. Na špičke tejto flotily je aktuálny 80 palcový model zo septembra minulého roka v cene asi 5000 €. Skrýva v sebe 240Hz frekvenciu obmieňania obrázkov a mimo tradičných červených, zelených a modrých bodov zobrazuje aj žlté. Paleta farebného podania je tým pádom pestrejšia.
Zapni sa!
Koncom minulého roka sa objavila správa, že aj Apple má záujem o TV segment. Ako hlavná funkcionalita malo byť hlasové ovládanie. Niečo podobné ako má iPhone 4S cez Siri softvér. Nemali nič prezrádzať pretože tieto vychytávky si hneď osvojila konkurencia. V prípade Samsungu stačí vysloviť “tv on" a príjmač sa z pohotovostného režimu sám zapne. A keď už má zabudovaný mikrofón aj kameru, potom už je videohovor maličkosťou. Ak sa pred televízor posadí užívateľ skype-u, kamera ho podľa tváre rozpozná a otvorí rovno to správne konto. Všetky spomenuté vymoženosti spejú k jedinému cieľu, čo najviac odbremeniť diváka a dať mu čo najväčšie pohodlie. Prebytočné diaľkové ovládanie už nebude padať na zem, alebo sa strácať v útrobách sedačky. Veď na prepínanie už bude stačiť vyslovenie obľúbenej stanice.