Tri gymnáziá sa chcú viac zamerať na prax ako teóriu
BRATISLAVA - Tri slovenské gymnáziá zrušia od budúceho školského roka tradičné predmety. Študenti už nebudú zaťažovaní značným rozsahom teórie a získané vedomosti by tak mali viac uplatniť v praxi. Na zmene spôsobu výuky sa dohodli zástupcovia ministerstva školstva a škôl, povedala ČTK riaditeľka jedného z gymnázií Adriána Šindleryová.
Zmeny môžu byť podľa nej prvým krokom k obsahovej reforme vzdelávania, ktorú považuje za nevyhnutnú väčšina odborníkov. V súčasnosti sa totiž žiaci vraj musia učiť naspamäť množstvo informácií, ktoré ďalej nevyužijú.
"Dostali sme prísľub, že náklady, ktoré budeme mať s experimentálnym overovaním novej formy učenia, preplatí ministerstvo školstva," povedala Šindleryová, ktorá je riaditeľkou súkromného gymnázia v Prešove.
Jej škola získala na reformu vzdelávania približne 5,5 milióna korún z Európskeho sociálneho fondu. Peniaze z EÚ by však podľa nej boli ohrozené, ak by ministerstvo školstva naďalej odmietalo hradiť náklady na overenie novej metódy v školách. Začiatkom septembra totiž ministerstvo tvrdilo, že peniaze nemôže poskytnúť, pretože to nie je v súlade s vyhláškou o experimentálnom overovaní.
"Predbežné náklady na roky 2006 až 2011 predstavujú pre tri školy niečo viac ako osem miliónov," povedala ČTK hovorkyňa ministerstva školstva Viera Trpišová po tom, ako sa napokon ministerstvo rozhodlo školy podporiť.
Okrem gymnázia v Prešove budú študentov učiť po novom aj gymnáziá v Žiari nad Hronom a Považskej Bystrici. Využijú pri tom koncepciu, ktorú pripravil Štátny pedagogický ústav.
Jej autori vypustili z učiva podľa nich nadbytočné informácie, ktoré študenti neuplatnia v reálnom živote. Klasické predmety zlúčili do širších vzdelávacích oblastí. Napríklad navrhovaná oblasť Spoločnosť sústredí vybrané informácie z občianskej náuky, dejepisu a geografie. Ďalšia časť geografie bude v oblasti Človek a príroda, dodal jeden z jej autorov Pavol Černek. Ak by sa nový model vzdelávania osvedčil, mohli by sa podľa Černeka pridať aj ďalšie stredné školy.
Školy by tento školský rok mali na základe modelu Štátneho pedagogického ústavu vytvoriť vlastné učebné programy. Od septembra 2007 by sa podľa nich mali začať učiť prváci. Riaditeľka gymnázia v Žiari nad Hronom Beáta Tóthová ČTK už skôr povedala, že študenti podľa nej dosiahnu lepšie výsledky pri maturite ako pri terajšom spôsobe vzdelávania.
"Dostali sme prísľub, že náklady, ktoré budeme mať s experimentálnym overovaním novej formy učenia, preplatí ministerstvo školstva," povedala Šindleryová, ktorá je riaditeľkou súkromného gymnázia v Prešove.
Jej škola získala na reformu vzdelávania približne 5,5 milióna korún z Európskeho sociálneho fondu. Peniaze z EÚ by však podľa nej boli ohrozené, ak by ministerstvo školstva naďalej odmietalo hradiť náklady na overenie novej metódy v školách. Začiatkom septembra totiž ministerstvo tvrdilo, že peniaze nemôže poskytnúť, pretože to nie je v súlade s vyhláškou o experimentálnom overovaní.
"Predbežné náklady na roky 2006 až 2011 predstavujú pre tri školy niečo viac ako osem miliónov," povedala ČTK hovorkyňa ministerstva školstva Viera Trpišová po tom, ako sa napokon ministerstvo rozhodlo školy podporiť.
Okrem gymnázia v Prešove budú študentov učiť po novom aj gymnáziá v Žiari nad Hronom a Považskej Bystrici. Využijú pri tom koncepciu, ktorú pripravil Štátny pedagogický ústav.
Jej autori vypustili z učiva podľa nich nadbytočné informácie, ktoré študenti neuplatnia v reálnom živote. Klasické predmety zlúčili do širších vzdelávacích oblastí. Napríklad navrhovaná oblasť Spoločnosť sústredí vybrané informácie z občianskej náuky, dejepisu a geografie. Ďalšia časť geografie bude v oblasti Človek a príroda, dodal jeden z jej autorov Pavol Černek. Ak by sa nový model vzdelávania osvedčil, mohli by sa podľa Černeka pridať aj ďalšie stredné školy.
Školy by tento školský rok mali na základe modelu Štátneho pedagogického ústavu vytvoriť vlastné učebné programy. Od septembra 2007 by sa podľa nich mali začať učiť prváci. Riaditeľka gymnázia v Žiari nad Hronom Beáta Tóthová ČTK už skôr povedala, že študenti podľa nej dosiahnu lepšie výsledky pri maturite ako pri terajšom spôsobe vzdelávania.