BRATISLAVA - Riaditeľ Generálneho riaditeľstva Európskej komisie (EK) pre vzdelávanie a kultúru Vladimír Šucha tvrdí, že zo Slovenska sa odchádza vzdelávať za hranice príliš malo študentov. V akademickom roku 2009/2010 sa podľa údajov EK zapojilo do programu Erasmus 2 151 slovenských vysokoškolákov.
"Je to žalostné číslo v porovnaní s počtom študentov, ktorých máme a v porovnaní s tým, že naša ambícia by mala byť, aby v nejakom horizonte takmer každý študent absolvoval nejaké obdobie na inej univerzite, na inej škole, ideálne aj v zahraničí," konštatuje Šucha. Pobyt v inom kultúrnom prostredí je podľa neho kľúčový pre tvorivosť a rozvoj človeka.
Dôvody nízkeho záujmu popisuje Šucha jasne. "Jednoducho, nechápeme tú významnú hodnotu mobility a významnú hodnotu európskeho alebo medzinárodného rozmeru osobnosti každého človeka. Na Slovensku sa vzdelávanie a kultúra nikdy nestali národnými prioritami, žiaľ, je to tak," hovorí. Dôkazom toho je podľa neho i rozpočet Slovenska pre školstvo. Šucha si dokonca myslí, že mobilita je dôležitá i pre odborných pracovníkov bez vysokoškolského vzdelania, ktorí si často nachádzajú prácu alebo zákazky v susedných krajinách. "Potrebujú mať kontakty, skúsenosti, jazykovú a medzikulturálnu výbavu, aby boli úspešní," odôvodňuje Šucha.
Koordinátorka programu Erasmus na Slovensku Denisa Filkornová vníma dve roviny problému. Jedným z dôvodov nízkeho záujmu môže byť, že grant nepokrýva všetky náklady študentov a nie všetci si môžu dovoliť vycestovať za vzdelaním. "Nie každý študent je ochotný zobrať si pôžičku a vycestovať do zahraničia," hovorí Filkornová. Druhým aspektom je ešte stále jazyková bariéra. Filkornová priznáva, že celoeurópskym problémom je i uznávanie získaných kreditov v zahraničí na domácich univerzitách. "Je to vec každej vysokej školy, ako si zariadi, aby študent mal štúdium uznané," naznačuje Filkornová. Niektoré školy skúšky zo študijného pobytu neakceptujú, iné uznávajú dokonca všetky predmety hromadne. "Nie vždy je možné kredity uznať, pretože naše vysoké školy majú systém povinných predmetov, ktoré študenti musia absolvovať, pokiaľ nemali niečo podobné v zahraničí," dodáva Filkornová.
Program Erasmus je určený pre študentov, ktorí chcú ísť na štúdium alebo na stáž do zahraničia. Zapojiť sa však môžu aj vysokoškolskí pedagógovia a pracovníci či zamestnanci z podnikov. Pre tých ponúka Erasmus možnosť vyučovať alebo absolvovať školenia v zahraničí. Vzdelávať sa v cudzej krajine môžu vysokoškoláci v druhých a vyšších ročníkoch, vycestovať môžu na tri mesiace (semester) až rok. Domáca škola by im mala skúšky absolvované v zahraničí uznať. Mnohí študenti sa však sťažujú, že školy toto pravidlo neakceptujú. Rovnako od troch do dvanástich mesiacov trvá aj pracovná stáž študentov v hostiteľskom podniku alebo inej organizácii. V oboch prípadoch výška grantu, ktorý počas mobility pokrýva náklady študenta na cestovanie, jazykovú prípravu či životné náklady, závisí od dĺžky pobytu a navštívenej krajiny. Existuje aj možnosť nulového grantu - ak už v programe nie sú prostriedky, študent sa môže vzdelávať v zahraničí, no náklady si uhradí sám.
V súčasnosti Rada európskej dvadsaťsedmičky a Európsky parlament diskutujú o návrhu vytvoriť nový program Erasmus pre všetkých. Vzniknúť by mal spojením siedmich súčasných programov, zameraných na vzdelávanie, odbornú prípravu, mládež a šport. Medzi nimi sú napríklad programy Erasmus, Program celoživotného vzdelávania či Mládež v akcii. EK verí, že jednotný program na roky 2014 až 2020 zefektívni systém a uľahčí využívanie peňazí z Bruselu. Ak návrh prejde, komisia by mohla poslať na štúdium do zahraničia skoro o polovicu viac ľudí ako doteraz. Na sedemročný projekt chce komisia vyčleniť 19 miliárd eur, pričom študovať alebo vzdelávať by sa prostredníctvom neho mohlo približne päť miliónov vysokoškolákov, študentov s odborným zameraním, učiteľov, ale aj študentov základných či stredných škôl a iných mladých ľudí z Európskej únie. "V oblasti vzdelávania predstavuje nový program oproti súčasným siedmim 70-percentné zvýšenie finančných prostriedkov," povedal Šucha. Pre študentov druhého stupňa vysokoškolského štúdia navrhuje komisia nový systém záruk za pôžičky, vytvorený v spolupráci so skupinou Európskej investičnej banky.