KOŠICE - Fanúšikom sa počas tohtoročného hokejového šampionátu v Košiciach páčilo. V prieskume zameranom na ich spokojnosť s organizáciou majstrovstiev tento fakt potvrdilo vyše 85 percent z nich.
Vyškolení anketári pred jednotlivými zápasmi oslovili 3501 ľudí zo Slovenska a zahraničia. Pýtali sa ich aj po anglicky na to, odkiaľ prišli či koľko minuli.
Takmer 50 anketárov zistilo, že do Košíc na rozdiel od Bratislavy neprišla žiadna veľká skupina zahraničných fanúšikov. Na druhej strane cudzinec, ktorý prišiel do Košíc, sa tu zdržal o dve-tri noci dlhšie ako ten, ktorý pricestoval na zápasy do Bratislavy. Fanúšikovia platili na východe najviac za ubytovanie, veľmi málo ich vyťahovalo peňaženky kvôli suvenírom.
Výsledky získala a spracovala v štúdii Katedra regionálnych vied a manažmentu na Ekonomickej fakulte Technickej univerzity (TU) v Košiciach. Dnes ich predstavili na tlačovej konferencii.
Zahraniční fanúšikovia minuli v druhom najväčšom meste Slovenska zhruba 2,59 milióna eur, Slováci 1,77 milióna eur a samotní Košičania utratili 384.575 eur. Do týchto súm nezapočítal výskum nákup lístkov.
Najnižšie výdavky mali na ubytovanie Česi, tí väčšinou prespávali u svojich známych na východnom Slovensku. Autorov prieskumu prekvapila relatívne vysoká účasť Maďarov či Poliakov, ktorí pritom na šampionáte nemali vlastného "horúceho favorita".
Primátor Richard Raši zhodnotil, že získané informácie sú dôležité a cenné pre rozvoj turizmu Košíc. "Keď 85 percent z respondentov povie, že bolo spokojných alebo veľmi spokojných, je to pre mňa veľmi príjemné číslo. Asi to odráža to, čo sme všetci v Košiciach cítili - tú príjemnú atmosféru," povedal novinárom Raši. Dodal, že prieskum využije pri budovaní značky a marketingu mesta. "Budeme sa snažiť urobiť tú alchýmiu tak, aby sme turistov do nášho mesta pritiahli, čo bude mať pozitívny ekonomický dopad na každého obyvateľa," dodal.
V meste sa počas majstrovstiev minulo päť miliónov eur, Košice investovali viac ako 100.000 eur. Započítať do výdavkov treba podľa Rašiho aj policajtov či upratovanie v uliciach. "Pre budúcnosť a mesto to bol jednoznačne úspešný šampionát," zdôraznil primátor. Oslovení Košičania minuli počas návštevy zápasu na osobu v priemere 31 eur.
Fanúšikovia z cudziny by sa do Košíc vrátili kvôli zábave (okolo 40 percent), ale aj atmosfére mesta (vyše 20 percent), tiež kvôli návšteve známych (vyše 20 percent).
Podľa rektora Technickej univerzity Antona Čižmára majú byť získané čísla nástrojmi, ktoré by mali dopomôcť zatraktívniť región. "Pre mesto je to informácia, ako sa podaril vytvoriť imidž mesta," zhodnotila Miriam Šebová z TU.
V rámci majstrovstiev bola v porovnaní s Bratislavou ich atraktivita v Košiciach nižšia. Muži tvorili 77-percentnú skupinu divákov, ženy 23-percentnú, obe skupiny boli vo veku od 20 do 40 rokov. Bratislava a Košice sa takmer identicky zhodli práve v údajoch o pohlaví a veku.