BRATISLAVA - Parlament dnes schválil vládnu novelu zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Terajšie sankcie za neuhradenie mýta, chýbajúcu palubnú jednotku v nákladnom automobile či neoprávnenú manipuláciu s ňou od 1. augusta klesnú z 1 655 eur na 700 eur v blokovom a z 2 655 eur na 1 300 eur v správnom konaní.
Za priestupok, keď vodič do palubnej jednotky nezadá alebo zadá neúplné či klamlivé údaje alebo ich nesprístupní správcovi výberu mýta, zostáva pokuta 120 eur v blokovom a 160 eur v správnom konaní. Dopravcovia môžu rátať aj s novými sankciami od 50 eur do 600 eur v blokovom a od 100 eur do 1 000 eur v správnom konaní, ak na výzvu polície nepredložia osvedčenie o evidencii vozidla, technický preukaz alebo iný doklad o vozidle.
Parlament pred záverečným hlasovaním odmietol návrh opozičného poslanca Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), aby ďalej nerokoval o novele mýtneho zákona. Parlament schválil pozmeňovacie návrhy gestorského výboru pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu, aby sadzby pokút za mýtne prehrešky boli pevné. Neprešiel návrh ústavnoprávneho výboru na posunutie účinnosti novely zákona z 1. augusta na 1. septembra.
Vážny v rozprave k novele mýtneho zákona kritizoval zníženie pokút s tým, že to nie je dobrý nápad. Počet pokút sa podľa neho v roku 2010, teda po zavedení mýta, znížil a zníženie pokút môže byť výsledkom dohody koalície s časťou nespokojných prepravcov. Vážny dodal, že väčšina hriešnikov je z radov zahraničných prepravcov a nie je dôvod uľahčovať život práve im, keď slovenským prepravcom v zahraničí nikto nič neodpustí. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) zdôraznil, že pokuty majú v systéme svoje miesto, mali by však byť spravodlivé a primerané a nie likvidačné.