BRATISLAVA - Ministerstvo školstva je proti tomu, aby posledný ročník materskej školy bol povinný. Hovorkyňa rezortu Viera Trpišová uviedla, že "takéto riešenie by si vyžiadalo zásah do ústavy, a preto o ňom neuvažujeme." Podľa Trpišovej sa rezort školstva bude komplexne zaoberať problematikou vzdelávania rómskej menšiny v rámci poradného tímu ministra, ktorý sa venuje národnostným menšinám.
Ministerstvo tak odmieta predstavu Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZ PŠaV), ktorý by chcel presadiť takúto povinnosť. Predseda OZ PŠaV Ján Gašperan na tlačovej besede v pondelok povedal, že zmena by sa mala zahrnúť do nového zákona o výchove a vzdelávaní, pričom nevidí problém s ústavou. "Je to úloha pre právnikov. Keď bude treba, nech sa otvorí ústava." Podľa neho by táto zmena pomohla zvýšiť úspešnosť rómskych detí v prvom ročníku základnej školy. OZ PŠaV uvádza, že v prvom ročníku je 71,94 % rómskych žiakov neúspešných.
Psychológ Zelina je za povinnú škôlku
BRATISLAVA - Posledný ročník škôlky by mali povinne navštevovať znevýhodnené deti, myslí si riaditeľ Ústavu humanitných štúdií Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského Miron Zelina. Podľa neho zavedenie tejto povinnosti síce spôsobí právne problémy, ale tie by sa mali vyriešiť, pretože opatrenie pomôže deťom.
Tvrdí, že úspešnosť opatrenia bude závisela od rodičov. Pri zavádzaní nultých ročníkov na základných školách sa stretával s výhradami rodičov, že ich deti sú takto diskriminované. "Treba pracovať s rodičmi, ak neuvidia výhody takéhoto opatrenia, tak ich nepresvedčíme, aby deti chodili do škôlky."
Znevýhodneným deťom (deťom z chudobných rodín, deťom so zmyslovými alebo telesnými poruchami) by mali byť určené vyrovnávacie opatrenia, ktoré by boli zároveň motiváciou pre rodičov. Deťom by sa poskytovala strava, oblečenie, učebné pomôcky, zabezpečili by sa aktivity po vyučovaní a podobne. Zelina si myslí, že povinná škôlka nie je nevyhnutná pre všetky deti. Okrem iného by si vyžiadala rozšírenie priestorov materských škôl, čo by stálo veľa peňazí.
Psychológ Zelina je za povinnú škôlku
BRATISLAVA - Posledný ročník škôlky by mali povinne navštevovať znevýhodnené deti, myslí si riaditeľ Ústavu humanitných štúdií Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského Miron Zelina. Podľa neho zavedenie tejto povinnosti síce spôsobí právne problémy, ale tie by sa mali vyriešiť, pretože opatrenie pomôže deťom.
Tvrdí, že úspešnosť opatrenia bude závisela od rodičov. Pri zavádzaní nultých ročníkov na základných školách sa stretával s výhradami rodičov, že ich deti sú takto diskriminované. "Treba pracovať s rodičmi, ak neuvidia výhody takéhoto opatrenia, tak ich nepresvedčíme, aby deti chodili do škôlky."
Znevýhodneným deťom (deťom z chudobných rodín, deťom so zmyslovými alebo telesnými poruchami) by mali byť určené vyrovnávacie opatrenia, ktoré by boli zároveň motiváciou pre rodičov. Deťom by sa poskytovala strava, oblečenie, učebné pomôcky, zabezpečili by sa aktivity po vyučovaní a podobne. Zelina si myslí, že povinná škôlka nie je nevyhnutná pre všetky deti. Okrem iného by si vyžiadala rozšírenie priestorov materských škôl, čo by stálo veľa peňazí.