BRATISLAVA - Piaty most cez Dunaj v hlavnom meste je dokončený. V týchto dňoch prebiehajú preberacie konania a robia sa posledné úpravy.
,,Hlavné práce sú ukončené. Teraz sa osádzajú zvodidlá, dopravné značenie a kozmetické dorábky," informoval hlavný stavbyvedúci Alexander Menyhart, pričom preberacie konania by mali podľa neho skončiť do dvoch týždňov. Výstavba mosta sa plánovala 30 rokov, samotná stavba trvala 28 mesiacov, použili sa tisíce ton betónu a železnej ocele. Materiály na stavbu mosta zháňal staviteľ po celom svete. Celkové náklady na výstavbu odhadujú na 4,28 miliardy korún, z toho stavebné práce pohltia 3,2 miliardy korún. Most slávnostne otvoria 4. septembra tohto roku, pričom prvé autá po ňom prejdú na druhý deň ráno.
Most stavalo tisíc ľudí
Na stavbe nového mosta sa dokopy podieľalo vyše tisíc ľudí. V čase najväčšieho stavebného ruchu na stavbe pracovalo denne okolo 400 až 450 ľudí. Z toho na petržalskej strane 35 zváračov a na druhej strane 75 zváračov každý deň. Počas stavby pilierov a otáčania konštrukcie pracovali robotníci 24 hodín denne.
Z čoho postavili Most Apollo?
Káble
Z Francúzska boli privezené kvalitné káble, ktoré slúžia na prevádzku mosta. Väčšina z nich je umiestnená vo vnútorných priestoroch, ktoré robotníci nazývajú brucho veľryby.
Izolačné materiály
Životnosť mosta je garantovaná na osemdesiat rokov, a preto bolo nevyhnutné použiť kvalitné izolačné materiály, ktoré sa doviezli z Nemecka a Švajčiarska.
Náterové hmoty
Most Apollo je namaľovaný na bielo-modro. Farby kúpil investor v Nemecku. Vzhľad mosta však bude závisieť od toho, v akých intervaloch sa bude obnovovať náter.
Žula
Najvzdialenejší dodávateľ, ktorý spolupracoval na zhotovení piateho mosta cez Dunaj, pochádza z Číny. Špeciálnu žulu použili robotníci na obloženie dvoch pilierov na brehoch a jedného v rieke, aby ich nevymývala voda.
Betón
Čisto slovenský je na moste betón. Na stavbu pilierov bolo použitých 11 500 kubíkov betónu a ďalších 11- tisíc metrov kubických cementovej zmesi.
Oceľ
Na stavbu železnej konštrukcie bola použitá špeciálna oceľ z Nemecka. Spotrebovalo sa sedemtisíc ton tohto kovu. Materiály na hlavnú mostnú konštrukciu vyrábali v Maďarsku a Čechách. Podpornú konštrukciu na železný oblúk poskladali robotníci z Čiech a Slovenska.
Technologické zariadenia
Na moste Apollo bude použité najmodernejšie technické zariadenie na prevádzku, ako sú napríklad priemyselné kamery, ktoré vyrobili vo Švajčiarsku.
Zaujímavosti o moste
Dĺžka premostenia 835 metrov
Šírka oceľového oblúka 231 metrov
Výška nad Dunajom 15 metrov
Plavebná dráha 210 metrov
Doba výstavby 28 mesiacov
Vozovka 75 tisíc m2
Piliere mosta 19
Počet lán 66
Všetky skrutky a nity 27 600