BRATISLAVA - České ministerstvo dopravy predstavilo v októbri kampaň. Chcelo tak poukázať na krutú stránku dopravných nehôd a prehovoriť vodičom „do duše“. Rezort dopravy za kampaň zaplatil 150 miliónov českých korún.
Najviac peňazí však šlo na televízne spoty, ktoré by sa mali vysielať do roku 2010. Klipy nakrútil český režisér Filip Renč. Pripomínajú realistické zábery z dopravných nehôd a sú viac ako emotívne. Televízie Prima a Nova vysielajú spoty po 22. hodine v cenzurovanej podobe. Naopak ČT vysiela pôvodné klipy s upozornením, že obsahujú drastické scény. Otázne preto zostáva, či nešlo o zbytočne vyhodené peniaze. Nepravidelne vysielané a upravené spoty zrejme nemajú na vodičov ten dopad, ktorý si želali ich autori.
Kampaň je predovšetkým zameraná na tri hlavné témy: rýchlosť a agresívna jazda, alkohol za volantom, autosedačky a bezpečnostné pásy. Určená je najmä pre mladých ľudí od 18 do 25 rokov, motocyklistov, chodcov a profesionálnych vodičov. V zahraničí zožala obdobná kampaň úspech. Viedla k zníženiu nehodovosti o 5 – 7 %, teda na cestách zomrelo o 60 – 75 osôb menej.
Na Slovensku robil kampaň zabávač
U nás existovali v rámci bezpečnosti na cestách dva projekty. Prvý pod názvom „The Action“, ktorý zobrazoval dopravné nehody s výpoveďami policajta, hasiča a zdravotníka a pozostalých po obeti. Zároveň prebehlo aj celoslovenské školenie dobrovoľníkov pre bezpečnosť cestnej premávky EÚ – VAMOS. Dôchodcovia a deti zo základných škôl sa naučili ako sa bezpečne správať v cestnej premávke. V roku 2007 nakrútili seriál päťdesiatich spotov v spolupráci s hercom a populárnym zabávačom Petrom Marcinom. Odvysielali ho na prvom programe Slovenskej televízie. |
Pri vstupe do únie sme sa zaviazali znížiť počet obetí na cestách o polovicu do roku 2010. Odborníci sa zhodujú, že tento plán nestihneme dodržať. Vláda si veľa sľubuje od nového cestného zákona, ktorý začne platiť od 1. februára 2009. Nariaďuje celoročné svietenie, päťdesiatku v obciach či povinnosť reflexných prvkov pre chodcov a prílb pre cyklistov. Ale nová legislatíva zďaleka nestačí. Slovenské cesty majú veľké nedostatky ako nedostavanú diaľničnú sieť a na niektorých úsekoch ciest úzke miesta. Viac by sa malo dbať aj na výchovu vodičov.
Štatistika nehodovosti
Rok | 2008 | 2007 |
Počet nehôd | 58 996 | 61 071 |
Usmrtení | 558 | 627 |
Chodci | 184 | 208 |
Cyklisti | 40 | 53 |
Motocyklisti | 42 | 44 |
Ťažko zranení | 1 794 | 2 036 |
Príčiny nehôd | 2008 | 2007 |
Nesprávny spôsob jazdy | 18 069 | 18 862 |
Neprimeraná rýchlosť | 7 582 | 7 888 |
Nedanie prednosti v jazde | 4 616 | 4 818 |
Nesprávne predchádzanie | 1 019 | 1 167 |
Pozrite si jedno z videí dopravnej kampane v Čechách
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%