ATÉNY - Po vážnej vlakovej nehode z minulého týždňa s najmenej 57 obeťami sa v Grécku popri smútku zvyšuje aj rozhorčenie a už niekoľko dní prebiehajú násilné protesty. Čoraz viac detailov, ktoré viedli k čelnej zrážke osobného a nákladného vlaku, vychádza na povrch a odhaľuje masívne zlyhanie. Už len kariéra prednostu stanice, ktorý urobil zásadnú chybu a poslal osobný vlak na zlé koľaje, vyvoláva nespočetné množstvo otázok.
Muž, ktorého mali opäť vypočúvať v nedeľu, má 59 rokov - s výcvikom vedúceho stanice začal len minulý rok, hoci podľa správ gréckych médií je veková hranica pre výcvik 42 rokov. Predtým pracoval ako nosič batožín a poslíček na ministerstve kultúry.
Vlaky sa k sebe hnali celé minúty
Muž nemal byť v prvom rade trénovaný a bol údajne úplne preťažený. Aj na dôležitom poste na železničnej stanici v meste Larisa presedel celé dni bez skúsenejšieho kolegu. Po vyslaní vlaku na nesprávne koľaje vraj ignoroval elektronické pokyny a otázky od jedného z dotknutých rušňovodičov a prednostu na jednej z nasledujúcich staníc, hlási Kathimerini. Vlaky sa preto niekoľko minút bez prekážok rútili proti sebe, kým došlo k osudnej čelnej zrážke.
59-ročný muž je už vo väzbe a je okrem iného obvinený z usmrtenia a ublíženia na zdraví z nedbanlivosti. Akokoľvek ťažké sú údajné chyby tohto muža, ľudia zisťujú, že uvádzanie „ľudskej chyby“ ako dôvodu tragédie nestačí.
Je nesporné, že všetky vlády za posledných 20 rokov zločinne zanedbávali grécke železnice. Že elektronický navádzací systém a ďalšie bezpečnostné opatrenia nefungovali alebo len čiastočne. Železničiari sa opakovane trpko sťažovali a žiadali zmeny - nielen od štátnej železničnej spoločnosti OSE, ale aj od ministerstva dopravy. Premiér Kyriakos Mitsotakis sa v nedeľu na sociálnych sieťach obšírne ospravedlnil.
"Neschovávajte sa za ľudskú chybu"
„Ako predseda vlády dlhujem všetkým, ale najmä rodinám obetí, veľké ospravedlnenie – osobne aj v mene všetkých, ktorí celé roky vládli krajine,“ napísal Mitsotakis a priznal: „Môžeme, chceme a môžeme neskrývať sa za ľudskú chybu.“ Nehoda by bola prakticky nemožná, keby fungovala elektronika.
Mitsotakis prisľúbil zlepšenie a prisľúbil opravu elektronického riadiaceho systému, špeciálny výbor pre opomenutia za posledných 20 rokov a nové vlaky. Ľudí to nateraz neupokojuje: V nedeľu ráno sa na centrálnom aténskom námestí Syntagma pred parlamentom opäť zišli tisíce ľudí, aby protestovali proti podmienkam. Bola tam masívna prítomnosť polície, dochádzalo k násilným stretom.
Grécky premiér žiada urýchlené trestné stíhanie
Grécky premiér Kyriakos Mitsotakis požiadal najvyšší súd, aby dal "najvyššiu prioritu" trestným činom súvisiacim s nedávnou zrážkou vlakov. V pondelok to uviedol úrad gréckej vlády, informuje TASR na základe správy agentúry AFP.
"Grécky ľud žiada okamžité a dôkladné objasnenie trestných činov súvisiacich s touto tragickou nehodou," napísal Mitsotakis v liste súdu. Čelná zrážka dvoch vlakov pri meste Larisa si vyžiadala najmenej 57 obetí a vyvolala hnev verejnosti.
Podľa listu je súdne konanie nezávislé od vyšetrovania tejto tragédie, ktoré spustila vláda.
Najhoršia vlaková nehoda v gréckej histórii sa odohrala v utorok krátko pred polnocou približne na polceste medzi Aténami a Solúnom. Po zrážke nákladného a osobného vlaku sa vykoľajilo niekoľko vozňov. Medzi cestujúcimi bolo množstvo študentov vracajúcich sa do škôl po predĺženom víkende.