BRATISLAVA – Leto patrí k obdobiu, kedy si mnohí z nás doprajú viac – aj pri nakupovaní. Naše nákupné preferencie sa však počas teplých letných mesiacov v porovnaní so zvyškom roka líšia a existujú potraviny, ktoré vyhľadávame častejšie ako iné. Aj tých sa však tento rok dotkne inflácia a s ňou súvisiaci rast cien.
Najčastejšie uvádzaným tovarom, ktorý preferujeme v lete viac ako inokedy, je zmrzlina a to s podielom 19 %. Nasleduje vyšší záujem o ovocie a zeleninu s podielom 13 % a rovnako vysoký podiel je aj v prípade nápojov. Vyplýva to z prieskumu DATAMAR a MNFORCE, ktorý s a uskutočnil počas júla 2021. Ako upozornila analytička Eva Sadovská z Wood&Company, počas prázdnin však míňame viac oproti iným mesiacom taktiež na letné oblečenie, dovolenky, kúpaliská, reštaurácie či jedlo ako také. Ich podiely sa pohybujú v rozpätí 5 až 9 %.
Archívne video: Samosprávy najviac trápia obstarávania energií, zdražovanie a komoditné trhy, tvrdí Tréger
Drahé leto
Tohtoročné letné nakupovanie nás však v dôsledku inflácie vyjde drahšie, ako to minuloročné. „V máji 2022 ceny tovarov a služieb medziročne vzrástli až o 12,6 %, čo je rekord za posledných 22 rokov. Oproti vlaňajšiemu roku sme si podľa údajov Štatistického úradu SR (ŠÚ SR) priplácali najmä za pohonné látky (takmer 37 %), potraviny a nealkoholické nápoje (16,0 %) či za energie (15,7 %). Ani vyhliadky na najbližšie letné mesiace nepotešia, nakoľko aj počas prázdnin očakávame dvojciferné tempá zdražovania v krajine,“ uviedla Sadovská.
Následkom toho si v obchodoch priplatíme aj za spomínané obľúbené letné potraviny ako je zmrzlina, nápoje či zelenina. „Zo zeleniny platíme výrazne viac za papriku (o 58,6 %) a paradajky (o 32,2 %). O niečo lepšia situácia je v prípade ovocia. Hrozno nás síce vyjde drahšie ako vlani o 29,5 %, ale za jablká a melóny platíme menej a to o – 6,8 % a – 2,6 %,“ informovala.
Podľa analytičky sa cenovky prepisujú smerom nahor aj v prípade zmrzliny, ktorá zdražela o takmer 10 % Viac ako pred rokom zaplatíme ale aj za nápoje. Minerálka je podľa najaktuálnejších údajov medziročne drahšia o 11,7 %, ovocná šťava či malinovka o cca 8 až 9 %. V prípade nealkoholického piva bolo aktuálne zaznamenané zvýšenie ceny o 3,1 %.
Viac nás bude stáť aj menej zdravšia forma chuťoviek. Najnovšie dáta Štatistického úradu ukázali, že spomedzi pochutín sa ceny zvýšili najmä v prípade zemiakových lupienkov, a to o 15,1 %. Slané tyčinky sú drahšie o 7,1 % a arašidové oriešky o 5,5 %.
Tým však zvýšená záťaž pre naše peňaženky nekončí. Aj za ďalšie tovary a služby, ktoré preferujeme viac v lete ako počas iných mesiacov roka, si priplácame. „Reštaurácie nás vychádzajú viac ako vlani o 13,5 % a ubytovanie v hoteli či penzióne je medziročne drahšie o 8,3 %. Rekreačné a športové služby zdraželi o 9,7 %, avšak za pomôcky na šport, kempovanie a rekreáciu v prírode si priplatíme iba 0,5 %. Organizované dovolenkové zájazdy sú podľa posledných štatistík medziročne drahšie o necelých päť percent. Na druhej strane oblečenie a obuv zdraželi dosiaľ najmiernejšie a to o 4,2 % a 2,0 %. Pričom v letnom období ich ceny môžu smerom nadol posunúť výpredaje. Obdobná situácia je aj v prípade spotrebičov s aktuálnym nárastom cien o 5 až 7 % a s potenciálom určitého poklesu cien vďaka letným zľavám,“ uviedla Sadovská.
Predražilo sa nám aj cestovanie, čo má na svedomí neustále zvyšovanie cien pohonných látok, ktoré trvá už niekoľko mesiacov. Cena za 1 liter benzínu sa aktuálne pohybuje na úrovni 1,914 eur, čomu zodpovedá medziročný nárast o 39,3 %. Plná 50 litrová nádrž benzínu nás tak vyjde na 95,7 eur, čo je medziročne viac o 27 eur. V prípade nafty nás jeden liter vychádza na 1,916 eur, čo je oproti vlaňajšku viac o 55,3 %. Za 50 litrovú nádrž nafty tak zaplatíme v priemere 95,8 eur, čo je o 34,1 eur viac ako vlani.
Napriek všetkým týmto negatívnym správam o zdražovaní si však Slováci nechcú letné radosti odriekať. Maloobchodné tržby totiž počas prvých piatich mesiacov 2022 zaznamenali medziročný nárast o cca 13 %. „Maloobchodné tržby totiž počas prvých piatich mesiacov 2022 zaznamenali medziročný nárast o cca 13 %. Po pandémii, respektíve po uvoľnení opatrení, sa dominantnými stali opäť fyzické prevádzky obchodov, čo potvrdzujú aj dáta ŠÚ SR. Všetky typy maloobchodu, ktoré využívajú ako hlavný predajný kanál kamenné predajne, zaznamenali v období január až máj 2022 medziročný nárast tržieb. Naopak, maloobchod mimo predajní, stánkov a trhu, ktorého súčasťou sú obchody zamerané výlučne alebo hlavne na online nakupovanie, zaznamenal ako jediný pokles tržieb a teda obrat z úvodu roka 2021 sa mu nepodarilo zopakovať,“ poukázala analytička.
„Hoci rast platov nebude stačiť na rast cien tovarov a služieb a vysoká inflácia bude doliehať na kúpyschopnosť obyvateľstva, spotrebitelia využijú na míňanie aj svoje nahromadené úspory z čias pandémie a prísnych opatrení. Očakávame teda, že počas tohtoročných prázdnin väčšina slovenských domácností využije aktuálne uvoľnenie a typicky letné tovary, služby či dovolenky si dopraje vo väčšej miere ako počas predchádzajúcich dvoch letných sezón,“ uzavrela.